© ATV
Slimme trajectcontrole op Antwerpse Ring ‘weet’ dat je plots maar 50 km/uur mag rijden
De trajectcontrole die straks op de Antwerpse Ring wordt neergepoot, wordt ‘slim’ en ‘dynamisch’. Ze zal kunnen flitsen bij verschillende maximumsnelheden.
Op de Antwerpse Ring, ter hoogte van Berchem, installeert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de komende maanden een systeem van trajectcontrole, en dat in beide rijrichtingen.
Dat wekt verbazing: op de hele Antwerpse Ring, ook ter hoogte van Berchem, mag je in principe 100 km per uur rijden. Maar nog veel vaker verloopt het verkeer er door de grote drukte stapvoets, of beperken zogenoemde dynamische verkeersborden op portieken boven de rijbaan de maximumsnelheid tot 50, 70 of 90 km per uur.
Of een trajectcontrole, die de snelheid van een auto tussen twee verschillende punten controleert, rekening kan houden met het snelheidsregime dat op dat specifieke moment op die plaats van kracht is?
“Bedoeling is inderdaad dat de trajectcontrole wordt gekoppeld aan de gegevens op de dynamische verkeersborden die ter hoogte van Berchem staan opgesteld. Er wordt daarvoor een samenwerking opgezet met de federale politie, die de trajectcontroles effectief gebruikt”, klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer.
En weer sneller
Concreet: terwijl gewone trajectcontroles op één snelheidsregime zijn afgesteld – namelijk de maximumsnelheid die daar mag worden gereden – komt er langs de Antwerpse Ring dus een ‘slim’ exemplaar. Is er bijvoorbeeld ergens op de Antwerpse Ring een ongeval gebeurd, en geven de dynamische verkeersborden ter hoogte van Berchem aan dat je maximaal 50 km per uur mag rijden, zal de trajectcontrole chauffeurs kunnen beboeten die op dat traject, op dat moment, toch sneller dan 50 per uur rijden.
Begint de file opgelost te geraken, en mag er weer 70 km per uur worden gereden, wordt er vanaf dat moment geflitst vanaf 70 km per uur.
Enkele ‘ouderwetse’ flitspalen in ons land hadden al langer zo’n dynamische koppeling. Bijvoorbeeld de flitspalen ter hoogte van de ingang van de Antwerpse Kennedytunnel. Ook daar wordt immers de maximumsnelheid via dynamische verkeersborden vaak beperkt vanwege de drukte of een verkeersongeval verderop.
In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp
Gerelateerd
Meest bekeken
Hoofdpunten
Plopsa zet CEO Van den Kerkhof aan de deur: “Iedereen besefte dat Steve hier niet ongeschonden uit zou komen”
Weerman Frank Deboosere (64) is met pensioen: “Ik heb Parijs nog nooit gezien. Misschien wordt dat eens tijd”
ANTWERPEN LIVE. Volg al het nieuws uit Antwerpen hier op de voet
Gamze Cizrelli, topvrouw van restaurantketen BigChefs: “Na België en Nederland wil ik Amerika veroveren”
Deelnemer moet ‘Bestemming X’ verlaten omdat hij de echte Kevin Janssens niet kan raden
Proces Sanda Dia eindigt na waardig slotakkoord van familie: “Wij blijven geloven in de goedheid van de mens. Dat pakken jullie ons niet af”