Het fietspad langs de Steenweg op Zondereigen wordt almaar smaller. — © BERT DE DEKEN
Fietsster komt zwaar ten val op steeds smaller wordend moordstrookje, nieuw fietspad laat al jaren op zich wachten: “Ten koste van zwakke weggebruikers”
Een extra smal moordstrookje: zo kan je het fietspad van de Steenweg op Zondereigen, de verbindingsbaan van Merksplas en Turnhout naar Weelde-Statie (Ravels), het best beschrijven. De echtgenote van Chris kwam er zwaar ten val tegen een boom omdat ze er amper plaats had om te fietsen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is daar niet voor aansprakelijk, tot grote ergernis van Chris. De procedure voor de heraanleg sleept aan: “Zo’n heraanleg kan makkelijk een decennium duren.”
Het is geen sinecure om te fietsen op de Steenweg op Zondereigen. Het fietspad langs de lange verbindingsweg, op grondgebied van Merksplas en Turnhout, komt uit in Weelde-Statie en is nog geen halve meter breed. “Onverantwoord smal, een écht moordstrookje”, zucht Chris uit Merksplas.
“Je ziet het ook aan de geschilderde lijnen die steeds opgeschoven worden. De boomstammen groeien er praktisch op het fietspad, waardoor het er steeds smaller wordt. De lijnen worden hertekend om toch maar een ‘fietspad’ te behouden.” Het stukje weg is de naam ‘fietspad’ niet waard, volgens Chris.
Zwaar verkeer
Vooral zijn vrouw kan daarvan meespreken. Zij kwam zwaar ten val toen ze er afgelopen zomer fietste. “Ze fietste van Weelde naar huis rond 22u ‘s avonds. De Steenweg op Zondereigen is een baan waar behalve auto’s ook zwaar verkeer rijdt. Als zo’n vrachtwagen naast je voorbij raast, wil je zo veel mogelijk naar rechts rijden. Je kan dan eigenlijk kiezen: half op de rijbaan rijden, of tegen een boom. Mijn vrouw botste dus op een van de bomen.”
De vrouw kwam lelijk ten val en moest naar de spoeddienst gebracht worden. “Ze ging plat op haar gezicht en moest naar de tandarts en de chirurg om haar kaak te laten nakijken. De zenuwen in haar gezicht zijn nog altijd niet voor de volle 100% in orde. Haar nieuwe bril was bovendien ook stuk.”
“We zijn er ons van bewust dat het fietspad niet conform de nieuwe regelgeving is. Maar dat betekent niet dat het fietspad niet oké bevonden wordt om over te rijden”, klinkt het bij wegbeheerder AWV. — © BERT DE DEKEN
De baan is een gewestweg en valt onder bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Chris signaleerde het ongeval en vroeg hen de kosten en het leed te vergoeden. “De veiligheid van de baan is toch hun verantwoordelijkheid?”, zegt hij.
35 centimeter
De mensen van AWV reageerden dat voor hen de omstandigheden van het ongeval niet duidelijk waren omdat er geen politie aanwezig was. “Omdat er geen tegenpartij bij betrokken was. Mijn vrouw kon bovendien amper nog naar mij bellen, laat staan naar de politie”, zegt Chris. “AWV antwoordde ook nog eens dat het fietspad wel smal is, maar toch afdoende om er veilig gebruik van te maken. Dat begrijp ik niet. Volgens de huidige normen moet een fietspad twee meter breed zijn. Het is nu amper 35 centimeter.”
“De aansprakelijkheid van het Vlaams Gewest is niet betrokken, en daarom kunnen wij niet tussenkomen”, klinkt het bij AWV.
Chris mailde nog terug, maar er kwam geen reactie meer. “En toch blijven wij het belangrijk vinden om de gevaren van dat fietspad onder de aandacht te brengen. Normaal gezien zou er al lang een nieuw fietspad hebben moeten gelegen, maar ik weet niet waar het beleid op wacht. Mijn vrouw fietst er nog, maar met een heel klein hartje. Er zijn veel fietsers die gebruik moeten maken van die weg. Er moet dringend iets aan gedaan worden.”
Turnhouts schepen van Mobiliteit Marc Boogers is gefrustreerd door de lange procedure. — © Mia Uydens
“We zijn er ons van bewust dat het fietspad niet conform de nieuwe regelgeving is. Maar dat betekent niet dat het fietspad niet oké bevonden wordt om over te rijden”, reageert AWV aan onze redactie. Het bevestigt dat er effectief plannen zijn om het fietspad te vernieuwen.
Decennia wachten
De gemeenten Turnhout en Merksplas zijn al jaren vragende partij voor een heraanleg van het fietspad. AWV heeft de procedure intussen opgestart, maar omdat het nieuwe fietspad gedeeltelijk op privéterrein zal komen, moeten er onteigeningen gedaan worden. Daar lopen nu nog enkele gerechtelijke dossiers rond, omdat niet elke privé-eigenaar akkoord gaat met de onteigeningen.
“Dit project loopt al sinds 2010. Het verkrijgen van subsidies voor riolering, op de wachtlijst van AWV komen, onteigeningen op privédomein ... Het zorgt er allemaal voor dat zo’n heraanleg makkelijk een decennium kan duren”, reageert de Turnhoutse schepen van Mobiliteit Marc Boogers (Groen).
Voor het gewestelijke fietspad op Kastelein, ook een moordstrookje, geldt hetzelfde verhaal. “Het lange wachten gaat ten koste van de zwakke weggebruikers, voor wie je het allemaal doet. Geduld is een schone deugd, maar geen evidente voor een lokale schepen. Maar we houden de moed erin en blijven vechten”, besluit Boogers.
In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp
Kempense Gerda (55) begeleidt klanten in de wereld van de Turkse plastische chirurgie: “Horrorverhalen zijn niet terecht”
Wachtlijst voor sociale woning groeit in elke Kempense gemeente: “We hebben al een straf aanbod, maar het voldoet nog niet”
Het bijna vergeten verhaal van de Kempense soldaten van Brigade Piron
Tania Mintjens, grondeigenaar van de Bosuil, spreekt voor het eerst: “Natuurlijk wil ik dat Gheysens zijn stadion kan bouwen, ik ben ook Antwerpfan”
Supportersfederaties Antwerp blij met voorstel Mintjens: “De bal is teruggekaatst. Dit geeft zuurstof aan overleg”
DISCUSSIE. Na ultiem voorstel Tania Mintjes: moet Antwerpbaas Paul Gheysens hierop ingaan?
Wie is die mysterieuze Tania Mintjens, de vrouw die weigert de heilige grond van de Bosuil te verkopen?
De Wever diplomatisch over voorstel Mintjens om Bosuildossier op te lossen: “We bemiddelen enkel”
KMI breidt waarschuwing voor hitte uit: code geel tot en met woensdag in bijna heel België