© Oosterweel

VIDEO. Vijf kilometer lang en maximaal 70 km/u: dit is de ‘bypass’ die het verkeer rijdende moet houden vanaf 2025

Antwerpen -

Relatief ‘eenvoudige’ werken aan een brugvoeg op het viaduct voor Merksem zorgen al de hele week voor enorme files op de Antwerpse snelwegen. Maar wat in 2025, wanneer dat viaduct tegen de grond gaat? Een vijf kilometer lange tijdelijke autostrade, oftewel een ‘bypass’, moet het verkeer in en rond Antwerpen rijdende houden. Maar dat er hinder zal zijn, lijkt zo goed als vast te staan want er zal een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur gelden.

red

LEES OOK. Nu al enorme files? Wacht tot 2025, wanneer het viaduct tegen de vlakte gaat en vijf jaar lang wordt vervangen door een bypass

De bypass, die op de meeste plaatsen 30 meter breed zal zijn, heeft in zowel in de richting van Nederland als Gent telkens drie rijvakken over de gehele lengte en wordt geplaatst aan de oostzijde van de Ring. Dat is de kant van het Sportpaleis en de districten Deurne en Merksem. De bypass zal een stil wegdek hebben en er komen geluidsschermen langs de kanten, aangezien de tijdelijke snelweg dichter bij huizen zal lopen. De maximumsnelheid wordt bovendien over het hele traject 70 kilometer per uur.

In principe wordt dit jaar gestart met de bouw van de bypass, die tegen 2025 klaar moet zijn voor het verkeer. Dan start meteen ook de sloop van het oude viaduct. Dat gebeurt gefaseerd, waardoor ook tijdens de sloop nog een deel van het oude viaduct gebruikt kan worden. Dat is onder andere het geval in een deel van Merksem. Daar is onvoldoende plaats om tijdelijk twee maal drie rijstroken aan te leggen. Daarom wordt in dit deel de helft van het bestaande viaduct behouden en wordt slechts een halve bypass met drie rijstroken gebouwd.

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Aangeboden door onze partners

Gerelateerd

Hoofdpunten