©  Shutterstock

Het juiste cadeau kiezen? Volgens de wetenschap doe je dat zo

Kerstmis komt er met rasse schreden aan, daar kan je niet onderuit. Dat betekent, net zoals elk jaar, heen en weer hollen om alles op tijd rond te krijgen. Van boodschappenlijstjes tot cadeaus en kerstversiering, alles moet er piekfijn uitzien en perfect georganiseerd zijn. Vooral die cadeaus durven weleens roet in het eten gooien. Pakjesstress? De wetenschap belooft met deze truc een oplossing te bieden.

Camille Van Puymbroeck

Tijdens de kerstperiode zien velen zich verplicht om op relatief korte tijd een hele hoop cadeaus te verzamelen. Partners, kinderen, neefjes, oma’s: je wil iedereen tonen dat je van hen houdt en dat doe je gemakkelijk met een presentje. Natuurlijk wil je dat iedereen in z’n nopjes is met wat je voor hem of haar koopt, maar de verleiding is ook groot om alle pakjes gemakkelijk in één keer, in dezelfde winkel, te scoren.

Weg, verrassing

En daar ga je in de fout, als we de wetenschap mogen geloven. Een studie van Julian Givi van de West Virginia University en Jeff Galak van de Carnegie Mellon University onthult namelijk dat we op Kerstmis net méér moeite moeten doen voor een goed cadeau dan op een ander moment in het jaar. In een artikel dat verscheen in Psychology today analyseerden psychologen Raj Persaud en Peter Bruggen het onderzoek van Givi en Galak en daaruit leerden ze dat, omdat het verrassingseffect op Kerstmis en andere bijzondere gelegenheden wegvalt, het des te moeilijker is om de ander écht blij te maken met een pakje.

LEES OOK:

“Bij speciale gelegenheden zoals Kerstmis verwacht iedereen dat hij of zij een cadeau zal krijgen. Daardoor moeten we extra aandacht besteden aan de kwaliteit van dat presentje. Onze emotionele staat verwijdert zich op dagen als Kerstmis van het simpele plezier om iets te krijgen. Gewoon een cadeau krijgen op zich is dan dus niet genoeg. Daarom moet je pakje op dat soort dagen echt goed zijn als de persoon die het cadeau geeft, wil tonen dat ie echt met de ander inzit”, aldus Persaud en Bruggen in het artikel.

Kortom, koop je een kerstcadeau voor iemand, dan zorg je maar beter dat er een persoonlijke boodschap of verwijzing inzit. Bijvoorbeeld naar iets dat die persoon recent heeft meegemaakt of naar een gemeenschappelijke herinnering. Wil je iemand makkelijker plezieren met een cadeau, dan verras je die persoon best op een willekeurige dag van het jaar − op die manier zorgt het verrassingseffect ervoor dat de kwaliteit van het presentje zelf er minder toe doet.

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Billie

Hoofdpunten