© Patrick De Roo

Kunstenfestival trekt door Borgerhoutse straten: “Zonder projectsubsidies zouden we hier niet staan”

Antwerpen -

Het Next Door Festival in en rond cultuurhuis Rataplan in Borgerhout is al twee jaar in de maak. Het zou een apotheose worden van gesprekken die kunstenaars hadden met de buurtbewoners in de coronaperiode. Maar het werd meer dan dat. “Want zonder projectsubsidies die nu worden geschrapt door de stad, zou een festival als Next Door nooit kunnen plaatsvinden. Mensen hebben niet door hoe aanwezig cultuur is”, klinkt het.

Rebecca Van Remoortere

“Wrang is vandaag niet echt, eerder emotioneel”, zegt Femke Vanpoucke, algemene coördinator van Rataplan tussen het feestgedruis. “We zijn vanochtend heel positief begonnen aan de dag omdat we hier vandaag voor onze neus zien wat projectsubsidies kunnen betekenen. We zijn vooral blij dat we in heel de heisa een positief verhaal kunnen brengen. Wij zetten, zeker nu, graag het belang van kunst als middel voor gemeenschapsvorming en cultuurbeleving in de verf.”

Femke Vanpoucke en het team van Rataplan © Patrick De Roo

Voor haar neus staat een hoop buurtbewoners, ze wandelen van deur tot deur in de buurt en worden ondergedompeld van de ene in de andere kunstvorm. Er lopen dansers op blote voeten langs. Een Noord-Afrikaanse band die elkaar vond tijdens corona geeft een optreden in een grote zaal van een decorbouwer die voor veel buren nog onbekend was. Stadsfanfare ’t Akkoord passeert en een jongetje van 8 waagt zich voor het eerst als danser met een publiek.

De medewerkers van Rataplan gingen tijdens corona samen met een paar kunstenaars van deur tot deur naar de buurtbewoners om naar hun verhaal te luisteren. Die verhalen werden later omgezet in een stukje kunst of performance dat opnieuw voor de deur op straat werd uitgevoerd. Vandaag komen alle verhalen samen in een kleurrijk zootje ongeregeld.

Schepen van Cultuur Nabilla Ait Daoud (N-VA) en haar beslissing om de projectsubsidies in de cultuur te schrappen is nooit ver weg. In een interview eerder deze week zei ze: “Als we de kaasschaaf zouden bovenhalen en middelen wegnemen bij de Roma, Rataplan... Wat denk je dat er dan was gebeurd? Ons bedanken omdat we niet aan de projectsubsidies hebben geraakt? Nee, zo werkt het niet.”

Besparen

Maar laat nu net een huis als Rataplan rechtstreeks en onrechtstreeks ook overleven door die projectsubsidies voor kleinere of beginnende kunstenaars. “Wij krijgen ondertussen structurele steun van de stad, maar tot voor 2020 was onze werking ook afhankelijk van die projectsubsidies. Opkomende, beginnende of zelfs ook gevestigde kunstenaars en groepen die bij ons in huis komen, hebben die steun nodig om nieuw werk te creëren en hier te kunnen staan in de eerste plaats. Kunstenaars ontwikkelen zichzelf door die steun, publiek ontdekt hen en dan stromen ze door naar grotere huizen. Besparen op projectsubsidies is besparen op vernieuwing en verjonging in de kunsten, op de toekomst, die een bruisende stad als Antwerpen nodig heeft.”

En dan rijdt een bestelbus met aanhangwagen voorbij. Aan het stuur zit de man die het oud ijzer verzamelt in de buurt. In de aanhangwagen staat onder meer een ex-stadsdichter die “bij het oud ijzer is gezet”. Een paar jongeren uit de buurt haken aan en volgen de stoet. Zonder dat ze echt weten wat ze juist aan het volgen zijn.

“Veel mensen hebben niet door hoe aanwezig cultuur is in het dagelijks leven. Het gaat hier niet over het sluiten van grote theaterhuizen, maar wel over kleinere dingen. Het zit in muziek, in het straatbeeld of in speeltuinen zelfs. Het is alomtegenwoordig en dat beseffen we vaak pas als het er niet meer is”, zegt buurtbewoner Jochem Bruyninckx (36).

© Patrick De Roo

Aangeboden door onze partners

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Antwerpen in als startgemeente.

Nu in het nieuws