©  Ivan Put

Nieuw vanaf 1 oktober: sta je op een laadparking? Aansluiten op een paal!

Vanaf 1 oktober wordt het verplicht om je auto aan te sluiten op de laadpaal als je op een laadparking staat. Dat moet een creatieve manier van gratis parkeren tegengaan. De gemeenten kunnen een GAS-boete van 58 euro uitschrijven aan wie niet geconnecteerd heeft.

Je voertuig opladen wordt dus vanaf begin volgende maand wettelijk als ‘parkeren’ beschouwd, en niet langer als ‘stilstaan’. Dat moet verhinderen dat bestuurders van een elektrische auto op een voorbehouden laadplaats parkeren en zo het betalend parkeren in de buurt ontlopen. De elektrische of hybride voertuigen moeten bovendien geconnecteerd zijn met de laadinfrastructuur: de stekker moet erin zitten en de verbinding tussen het voertuig en het oplaadpunt moet geactiveerd zijn.

Dat betekent niet dat de wagen ook verplicht moet laden. Dat zou logischer geweest zijn, want geconnecteerde maar volgeladen wagens houden evengoed de plek bezet. Toch is voor de term ‘connecteren’ gekozen om toekomstige smart-gridtoepassingen mogelijk te maken. Daarbij wordt de laadpaal bijvoorbeeld tijdelijk uitgeschakeld bij piekverbruik, waardoor de autobatterij technisch gezien niet aan het opladen is. Maar omdat de bestuurder daar niets aan kan doen, mag hij daarvoor niet gestraft worden, luidt de redenering.

Verschillende steden en gemeenten bekijken nu wel hoe ze dat laadpaalkleven, een parkeerplek met een laadpaal onnodig lang bezetten als de batterij al volledig opgeladen is, toch ook kunnen aanpakken. In de praktijk zullen dus de regels van gemeente tot gemeente kunnen verschillen. Van parkeergeld over een beperking in de tijd tot extra bijbetalen per minuut als de batterij al vol is maar de wagen toch geconnecteerd blijft.

Cruisecontrol altijd toegelaten

Vanaf 1 oktober gelden nog enkele andere aanpassingen aan de Wegcode. Zo komt er een verkeersbord dat afwisselend parkeren toelaat voor bijvoorbeeld fietsen en auto’s. Overdag kunnen fietsers dan hun rijwiel op de parkeerplek laten rusten, ’s avonds is die ruimte voor de auto.

Een andere nieuwigheid is dat het verbod op het gebruik van cruisecontrol verdwijnt. Dat bord verscheen vaak bij werken om te vermijden dat het aanstormende verkeer op de staart van een file zou inrijden. Zo’n verbod is contraproductief geworden omdat intelligente ‘adaptieve’ cruisecontrolsystemen net ongevallen vermijden. België was het enige land dat een dergelijk bord gebruikte.

De nieuwe code bepaalt ook dat speedpedelecs voortaan het fietspad moeten gebruiken als auto’s meer dan 50 km per uur mogen rijden. Alleen in zones die gedeeld worden door fietsers en voetgangers zijn speedpedelecs niet welkom. (dds, bvr)

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Gerelateerd

Aangeboden door onze partners

Nu in het nieuws