© Dirk Kerstens

Onze bespaartip: haal je neus niet op voor het huismerk: een winkelkar van 150 euro wordt opeens 82,5 euro

Van torenhoge energieprijzen tot historische inflatie: het leven wordt aan sneltempo duurder. Het goede nieuws is dat we met kleine ingrepen steeds meer impact kunnen hebben op onze portemonnee. Daarom geeft Gazet van Antwerpen elke dag een handige bespaartip. Doe er je voordeel mee!

LEES OOK. Lasagne in de microgolf in plaats van de oven: drie keer zuiniger

Een gezin van vier geeft jaarlijks gemiddeld 9.300 euro uit in de supermarkt, berekende Test Aankoop vorig jaar. En de prijs van een volle winkelkar is sinds die schatting gemiddeld met meer dan 12% gestegen. Slim shoppen kan je dus heel wat geld opleveren. Door te kiezen voor producten van het huismerk, bijvoorbeeld. Volgens Test Aankoop bespaar je gemiddeld 45% als je de A-merken vervangt door het huismerk van de supermarkt. Kies je voor de zogenoemde witte merken, zoals Everyday bij Colruyt en 365 bij Delhaize, dan is het verschil zelfs 66%.

Wie dus uitsluitend voor de dure merken gaat en zijn winkelkar voor 150 euro vollaadt, zou voor een gelijkaardige winkelkar met huismerken dus maar 82,5 euro betalen. De prijsstijging van het laatste jaar is trouwens veel forser bij de merkproducten dan bij de huismerken, waardoor het verschil alleen maar groter wordt. Wel zul je in de supermarkt wat vaker moeten bukken: de dure merkproducten liggen doorgaans op ooghoogte, de huismerken liggen lager verstopt. (JVBo)

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Gerelateerd

Aangeboden door onze partners

Nu in het nieuws