“Zeker in de Margaretatunnel is de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur een noodzaak”, zegt projectmanager Bart Janssens. © Dirk Vertommen

Maximumsnelheid op tangent verhogen tot 70 kilometer per uur is geen optie: “Anders krijgen we daar kop-staartaanrijdingen”

Mechelen -

Bij bestuurders die geregeld de nieuwe tangent (B101) in Mechelen gebruiken, rijst de vraag of het niet mogelijk is om de maximumsnelheid te verhogen tot 70 kilometer per uur. Sinds de opening begin juli geldt er een snelheidsregime van 50 kilometer per uur. Verkeersveiligheid is voor het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de belangrijkste motivatie om dat zo te houden. En hoe zit dat met snelheidscontroles?

Sven Van Haezendonck

Brede rijstroken en normaal gezien geen conflicten met voetgangers of fietsers, want die hebben aparte infrastructuur gekregen. De tangent, de nieuwe verbinding tussen Mechelen-Zuid en de N15 aan de Nekkerhal, laat zich vlot rijden. Zo vlot dat op sociale media de bedenking klinkt of een snelheidslimiet van 70 kilometer per uur niet te overwegen valt.

“We merken dat er vragen zijn over het snelheidsregime van 50 kilometer per uur. Wij horen dat sommige mensen dat te traag vinden”, zegt Bart Janssens, bij AWV projectmanager voor de tangent. Tijdens de gemeenteraadscommissie die eerder deze week heeft plaatsgevonden, motiveerde de wegbeheerder die beslissing.

“Zeker in tunnel noodzaak”

“Ik kan begrijpen dat je als automobilist liever zeventig rijdt dan vijftig. Nu, die 50 kilometer per uur is echt wel verantwoord”, stelt Janssens. Zeker in de Magaretatunnel is die maximumsnelheid een noodzaak. “Je hebt daar onder andere in- en uitritten van een parkeergarage en er zit een lichte bocht in de tunnel. In de toekomst komt er aan het einde van de tunnel nog de Arsenaalverbinding bij”, vertelt de projectmanager.

De Arsenaalverbinding wordt een nieuwe ontsluiting via de toekomstige stadswijk Ragheno die de Leuvensesteenweg via de Motstraat moet verbinden met de tangent. Het ontwerp daarvoor is in opmaak. “Voor de Arsenaalverbinding komen de verkeerslichten op het einde van de tunnel. Het gaat daar hoe dan ook aanschuiven worden. Dan is die 50 kilometer per uur echt wel een maximumsnelheid. Anders krijgen we daar kop-staartaanrijdingen die we absoluut niet willen”, zegt Bart Janssens.

De tangent is ondertussen meer dan een maand open. © Dirk Vertommen

Buiten de Margaretatunnel is het snelheidsregime meer voor discussie vatbaar. “Je zou kunnen zeggen dat we de maximumsnelheid buiten de tunnel op 70 kilometer per uur zetten: in het gedeelte tussen de Leuvensesteenweg en het Douaneplein en in het stukje tussen de tangent en het viaduct als je van Technopolis komt. Maar ook daar zijn de zichtafstanden op de kruispunten toch wel redelijk beperkt. Daarom leek het ons aangewezen om de maximumsnelheid overal op 50 kilometer per uur te zetten”, legt Janssens uit.

LEES OOK. Wegbeheerder trekt lessen uit incidenten op tangent: “Een opening voor het bouwverlof, dat gaan we niet meer doen”

Snelheids- of trajectcontrole

Hij geeft ook mee dat de tangent geen autosnelweg is. “We zitten daar in een redelijk stedelijke omgeving”, zegt de projectmanager. Publiek wordt soms ook beweerd dat de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur een eerste opstap is naar een toekomstige trajectcontrole. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer zijn daar vandaag nog geen concrete plannen voor.

Vanaf dit najaar wordt de snelheid van het gemotoriseerde verkeer op de tangent wel al gemonitord. Nadien komt er een evaluatie van de effectief gereden snelheden. “Snelheidscontrole of trajectcontrole kan worden overwogen. Maar of daar een noodzaak toe is, is afhankelijk van de evaluatie”, reageert Stefanie Nagels, woordvoerder van AWV.

Bij die evaluatie betrekt de wegbeheerder ook de stad en de politie. “Handhaving is niet onze bevoegdheid. Als iedereen zich netjes aan de regels houdt, is permanente controle niet noodzakelijk. Het is wel een overweging die kan worden gemaakt”, vertelt Nagels.

LEES OOK:

Eenrichtingsverkeer op Zandpoortvest gaat in op 19 augustus: in andere richting nog rijstrook voor lokaal verkeer

Volgende werf op Mechelse vesten reikt tot aan Brusselpoort: “We starten een van de moeilijkste fases”

Aangeboden door onze partners

Gerelateerd

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Mechelen in als startgemeente.

Nu in het nieuws