©  DVH

103 consumenten maken melding van handelszaak zonder elektronische betaalmogelijkheden

De FOD Economie heeft de voorbije maand al 103 meldingen gekregen van een handelszaak waar je niet elektronisch kon betalen. Dat zegt staatssecretaris van Consumentenbescherming Eva De Bleeker. Sinds 1 juli zijn alle ondernemingen, ook diensten en vrije beroepen, verplicht om consumenten minstens één kostenloos elektronisch betaalsysteem aan te bieden. Doen ze dat niet, dan kunnen consumenten dat melden.

Bron: Belga

De ondernemingen mogen kiezen tussen mogelijkheden als de betaalkaartterminal, de klassieke overschrijving of mobiel betalen via een smartphone of smartwatch. Ze kunnen uiteraard meerdere manieren aanbieden. Wanneer een handelaar weigert een consument digitaal te betalen, wordt de klant aangeraden de verkoper te wijzen op de nieuwe regelgeving. Weigert de handelaar toch om de nieuwe regels toe te passen, dan kan de consument een klacht indienen via het meldpunt van de FOD Economie.

De meldingen worden door de FOD Economie onderzocht. Blijkt een melding terecht, dan krijgt de betrokken handelaar een waarschuwing met informatie over de nieuwe regelgeving en een aanmaning om aan die regelgeving te voldoen. Halsstarrige weigeraars riskeren een geldboete tot 80.000 euro of 4 procent van hun totale jaaromzet, als dat aandeel hoger ligt dan 80.000 euro.

“We zien dat de nieuwe regelgeving over het algemeen heel goed wordt nageleefd door handelaars. Het beperkt aantal meldingen maakt duidelijk dat ook zij positief staan tegenover digitaal betalen in hun zaak”, zegt De Bleeker.

Tenzij een handelszaak zich door veiligheids- en gezondheidsoverwegingen genoodzaakt ziet om enkel elektronische betaalmogelijkheden aan te bieden of volledig geautomatiseerd en dus zonder personeel draait, zijn ondernemingen verplicht ook de mogelijkheid om cash te betalen aan te bieden, onderstreept De Bleeker.

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Aangeboden door onze partners

Nu in het nieuws