© ATV

Buurt aan Stadspark in Antwerpen ziet komst Flixbussen niet zitten: “Dit gebied zou autoluw moeten zijn”

Antwerpen -

De buurtbewoners aan het Stadspark zijn niet te spreken over het plan om de stopplaats van de internationale buslijnen in Antwerpen te verhuizen van het Astridplein naar de Quinten Matsijslei. “We zijn verontwaardigd”, zegt Luk Naveau, voorzitter van het buurtcomité Stadspark. “Zo’n stopplaats hoort niet thuis aan het Stadspark.”

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Internationale buslijnen verdwijnen van Astridplein in Antwerpen: “Wekelijks 650 bussen door Turnhoutsebaan”

Om de verkeersdruk op het Koningin Astridplein te verminderen, verhuizen de internationale buslijnen, zoals die van Flixbus, in de toekomst naar onder meer de Quinten Matsijslei.

Luk Naveau, voorzitter van het buurtcomité Stadspark, wil dat alle bussen verdwijnen uit de Quinten Matsijslei, dus ook die van De Lijn. 

Luk Naveau, voorzitter van het buurtcomité Stadspark, wil dat alle bussen verdwijnen uit de Quinten Matsijslei, dus ook die van De Lijn. © Patrick De Roo

“Wij willen eigenlijk alle bussen weg”, zegt Naveau. “Nu al is de Quinten Matsijslei een wachtstrook voor de bussen van De Lijn. De draaiende motoren en de airco maken veel lawaai en zorgen voor luchtvervuiling. Bewoners die hun slaapkamer aan de straatzijde hebben, worden daar ’s morgens vroeg door gewekt. Wie hier een woning kocht met zicht op het park, ziet nu vooral bussen. En in de toekomst komen daar dan nog de Flixbussen bij. Dit is onaanvaardbaar.”

Volgens Naveau staat het verkeer nu al stil op het kruispunt van de Quinten Matsijslei met de Rubenslei. Als de Flixbussen daar dan ook nog eens moeten draaien, vreest hij niet alleen verkeerschaos, maar ook verkeersonveilige situaties voor voetgangers en fietsers.

 

 ©  Patrick De Roo

Autoluw

“Het Stadspark is een groene long in deze dichtbevolkte wijk”, zegt Naveau. “Dit gebied zou dus eigenlijk autoluw moeten zijn. In het erfgoedbeheerplan voor het Stadspark staat zelfs de integratie van de Quinten Matsijslei in het park.”

Het buurtcomité zit binnenkort samen met schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Tom Van den Borne (Groen), Antwerps districtsschepen van Parken en Groenvoorziening, bevestigt dat er plannen zijn om de Quinten Matsijslei op lange termijn te integreren in het Stadspark.

Het Stadspark in Antwerpen. 

Het Stadspark in Antwerpen. ©  Joris Herregods

“Dat staat daadwerkelijk zo in het erfgoedbeheerplan voor het Stadspark”, zegt de districtsschepen. “Alleen is dit nog niet concreet uitgewerkt. Er is nog geen geld voor vrijgemaakt. Bovendien moet de verkeerssituatie dan worden gewijzigd, en dat is de bevoegdheid van het stadsbestuur.”

“Geen goede oplossing”

Oppositiepartij Groen vindt een verhuizing van de internationale buslijnen naar de Quinten Matsijslei een verschuiving van de overlast. “Het is geen goede oplossing”, zegt gemeenteraadslid Ilse van Dienderen (Groen). “De buurt heeft nu al veel last van de tijdelijke wachtstrook voor bussen in de straat. Doe dit nu ineens deftig. In Parijs rijden de Flixbussen toch ook niet tot op de Champs Elysées? Leid ze af naar de park-and-rides aan de rand van de stad en voorzie voldoende aansluiting naar het centrum, met frequent en comfortabel openbaar vervoer. Ook ’s nachts.”

Naast de Quinten Matsijslei wil de stad Antwerpen de Flixbussen ook afleiden naar de park-and-ride op Luchtbal. De stad Antwerpen bereikte een akkoord met de federale overheid dat er bij nieuwe vergunningen voor internationale buslijnen niet meer langs de Turnhoutsebaan in Borgerhout naar het Koningin Astridplein wordt gereden. De volgende jaren zullen de huidige vergunningen stelselmatig aflopen. De laatste vergunning om tot op het Koningin Astridplein te rijden, loopt af in juli 2026.

Aangeboden door onze partners

Gerelateerd

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Antwerpen in als startgemeente.

Nu in het nieuws