Walter Patijn en Frank Lauwers, de twee oprichters van het bedrijf Laupat Industries, tonen koolstof en staaldraad. Dat zijn twee producten die ze uit autobanden zullen halen in hun nieuwe fabriek, die dan toch niet op de oude Opelsite komt.

Walter Patijn en Frank Lauwers, de twee oprichters van het bedrijf Laupat Industries, tonen koolstof en staaldraad. Dat zijn twee producten die ze uit autobanden zullen halen in hun nieuwe fabriek, die dan toch niet op de oude Opelsite komt. ©  Dirk Kerstens

Bedrijf komt dan toch niet naar de oude Opelsite (maar kiest voor andere locatie in haven)

Het bedrijf Laupat Industries komt dan toch niet naar de vroegere Opelsite in de Antwerpse haven. Het kiest voor een andere locatie in de haven, omdat het bedrijf op de Opelsite geen rechtstreekse toegang krijgt tot de binnenvaart en het spoor.

Christof Willocx

De haven van Antwerpen pakte deze week met stevig nieuws uit: het Amerikaanse bedrijf Plug opent in 2025 een nieuwe waterstoffabriek in het NextGen District, zoals de voormalige site van autobouwer Opel nu wordt genoemd. In hetzelfde jaar opent ook het West-Vlaamse bedrijf Ekopak er een fabriek, waarmee het gerecycleerd afvalwater omzet in hoogwaardig water voor de industrie. Eerder hebben ook de bedrijven SurePure en Bolder Industries een concessie getekend om een fabriek op te starten in het NextGen District.

LEES OOK. Opelsite verwelkomt twee nieuwe fabrieken: bedrijven investeren in totaal 400 miljoen euro

Maar nu kondigt een ander bedrijf, Laupat Industries, aan dat het zijn vergevorderde plannen voor de komst naar die oude Opel-site helemaal heeft laten varen. Laupat Industries, dat onder meer groene waterstof, koolstof en staaldraad uit autobanden wil halen, had in juni vorig jaar in deze krant de komst naar de site nochtans aangekondigd. “Alles was eigenlijk in orde, tot we de concessieovereenkomst van de haven van Antwerpen te zien kregen”, zegt Frank Lauwers, medeoprichter van Laupat Industries. “Plots had ons bedrijf geen rechtstreekse toegang meer tot het water en het spoor. Daardoor zou de aan- en afvoer van onze materialen volledig met vrachtwagens moeten gebeuren. Dat staat haaks op onze doelstelling om CO2-neutraal te zijn.”

Nieuwe locatie gevonden

Laupat Industries heeft dus afgehaakt voor de Opelsite. Maar het bedrijf wil toch nog steeds een fabriek oprichten in de Antwerpse haven. “We hebben al een locatie gevonden, maar die delen we pas mee als de concessieovereenkomst is getekend”, zegt Frank Lauwers. “Op die locatie worden alle materialen met het schip of de trein getransporteerd.”

LEES OOK. STANDPUNT. Water van Coucke en groene waterstof voor de haven

Oorspronkelijk wilde Laupat Industries de fabriek voor recyclage van autobanden in de tweede helft van 2023 openen. Maar door de problemen met de Opelsite wordt die opening met een jaar uitgesteld, tot de tweede helft van 2024. In eerste instantie zou Laupat Industries dertig mensen tewerkstellen. Na enkele jaren zouden dat er een stuk of vijftig worden.

LEES OOK. En weer nieuwe fabriek op Opel-site: “Wij halen groene waterstof uit autobanden”

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Gerelateerd

Aangeboden door onze partners

Nu in het nieuws