Het instaptarief voor een taxi inclusief 2 kilometer bedraagt voortaan 8,70 euro. 

Het instaptarief voor een taxi inclusief 2 kilometer bedraagt voortaan 8,70 euro. ©  Patrick Hattori

Taxitarieven in Mechelen stijgen met 15% door hoge brandstofprijzen

Mechelen -

De stad Mechelen past de verordening voor de uitbating van taxidiensten aan. De tarieven voor een taxi stijgen met 15%. De sector had daar zelf om gevraagd om de hoge brandstofprijzen het hoofd te bieden.

Sven Van Haezendonck

Het instaptarief voor een taxi inclusief een rit van 2 kilometer stijgt van 7,50 euro naar 8,70 euro. Het kilometertarief binnen Mechelen wordt aangepast van 2,25 euro per kilometer naar 2,60 euro per kilometer. Als het begin- en/of eindpunt van je rit buiten Mechelen ligt, neemt het toe van 2,50 euro per kilometer naar 2,90 euro per kilometer. Het tarief naar de luchthaven van Zaventem bedraagt voortaan 57,50 euro, tot voor kort was dat 50 euro.

De voorbije maanden kwamen er bij de stad heel wat vragen binnen van taxichauffeurs en taxibedrijven. Zij haalden de hoge brandstofprijzen aan als problematisch voor hun bedrijfsvoering. De prijzen daarvan swingen zodanig uit de pan dat ze moeite hadden om rendabel te blijven.

Omdat de taxitarieven in Mechelen zijn vastgelegd in een stedelijk reglement kunnen chauffeurs en bedrijven hun tarieven niet zelf bijsturen. Om ze marktconform te houden, stuurden ze aan op een verhoging met 15%. Daarom heeft de gemeenteraad begin deze week een aanpassing van de verordening goedgekeurd. PVDA-raadslid Dirk Tuypens heeft zich onthouden bij de stemming. Zijn partij is van mening dat de federale overheid de prijzen aan de pomp moet bevriezen tot maximum 1,40 euro per liter door de accijnzen af te schaffen.

Nog meer steun nodig

Met de tariefaanpassing wil de stad voorkomen dat ondernemers er de brui aan geven en het aantal taxi’s daalt. “Meer dan de helft van taxi’s die rondrijden zijn van eenmanszaken. De sector heeft het moeilijk en we moeten erover nadenken hoe we de sector kunnen versterken”, vertelt Greet Geypen (Vld-Groen-m+), schepen van Economie.

De prijsstijging moet er ook voor zorgen dat korte ritten opnieuw iets interessanter worden voor taxichauffeurs. Gemeenteraadslid Thijs Verbeurgt (Vooruit) greep de stemming over de verordening aan om twee voorstellen te lanceren: chauffeurs net zoals in Spanje laten wachten tot hun klant veilig binnen is en zorgen voor gratis sanitair ’s nachts. Het stadsbestuur ging daar niet op in. “Er is geen vraag naar. De grootste zorg is de financiële leefbaarheid”, zegt schepen Geypen.

Aangeboden door onze partners

Gerelateerd

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Mechelen in als startgemeente.

Nu in het nieuws