©  MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Elektrisch wagenpark in 2026? Deadline komt te vroeg voor ruim één op de drie bedrijven

Ruim een op de drie bedrijven raakt niet tijdig klaar om tegen 2026 een volledig elektrisch wagenpark te hebben. Ze krijgen hun werknemers niet af van de angst voor een beperkte actieradius, hebben het moeilijk met de installatie van laadpalen op het werk of thuis, en kampen met de lange levertermijnen van elektrische wagens.

De omslag van fossiele bedrijfwagens naar een elektrisch wagenpark is bij de meeste bedrijven en ondernemingen definitief ingezet. Maar de omschakeling roept bij veel bedrijven nog vragen op, zo blijkt uit een enquête van verzekeraar AON en het vakblad Fleet. Het volstaat namelijk niet de werknemers enkel een elektrische wagen te bezorgen. Er duiken praktische vragen op, onder meer over de laadpalen, hoe werknemers thuis hun auto kunnen opladen en hoe het zit met de verzekering.

35,7 procent zegt het wagenpark niet volledig elektrisch te krijgen tegen 2026, zo blijkt uit de enquête. Bedrijven zouden ook nog een tandje moeten bijsteken om de totale kosten onder controle te houden. Want wie enkel snellaadt is vaak duurder af dan wie benzine of diesel tankt, en slechts 31,6 procent van de respondenten probeert dat op de een of andere manier te beperken.(blg,kba)

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Aangeboden door onze partners

Nu in het nieuws