Een fietser op het jaagpad langs de Dijle tussen Muizen en Rijmenam. 

Een fietser op het jaagpad langs de Dijle tussen Muizen en Rijmenam. © Sven Van Haezendonck

Fietsersbond en buurtbewoners tekenen bezwaar aan tegen verharding jaagpad langs Dijle

Muizen, Rijmenam -

De verharding van het jaagpad langs de Dijle tussen Muizen (Mechelen) en Rijmenam (Bonheiden) valt niet in goede aarde bij de Mechelse Fietsersbond en mensen die in de buurt wonen. Zij hebben bezwaar aangetekend tegen de plannen om het bestaande grind te vervangen door asfalt. De Vlaamse Waterweg, die het jaagpad beheert, reageert verbaasd.

Sven Van Haezendonck

Voor de Fietsersbond zou een investering in een veiliger fietspad op de naburige Rijmenamsesteenweg logischer zijn als deel van het bovenlokale fietsroutenetwerk. De leden vrezen dat die nu op de lange baan wordt geschoven. “Op de steenweg wonen heel wat mensen die vandaag geen kwalitatief fietspad hebben om zich te verplaatsen”, zegt Jorre Vannieuwenhuyze, voorzitter van de Mechelse Fietersbond.

“We kregen al meldingen binnen van bezorgde bewoners die elke dag hun kinderen met doodsangsten de baan op moeten sturen, op weg naar school. Aan een fietspad langs de Dijle hebben deze mensen geen boodschap”, vertelt Vannieuwenhuyze. Hij haalt ook aan dat de route via de steenweg korter is dan die langs het jaagpad. “De steenweg is kaarsrecht, in tegenstelling tot het jaagpad langs de kronkelende Dijle. Bovendien mag je op een jaagpad in principe maximaal dertig kilometer per uur rijden”, legt de voorzitter uit.

“Middenin waardevol natuurgebied”

Voor tragere recreatieve fietsers is verharding volgens de Fietsersbond helemaal niet nodig. “Zo wordt ook een stuk natuur gevrijwaard”, zegt Jorre Vannieuwenhuyze. Dat laatste is een grote bezorgdheid van de buurt. “Middenin een waardevol natuurgebied met reeën, bevers en zeldzame vogels wordt meer dan 6.000 vierkante meter jaagpad geasfalteerd, terwijl her en der eerder ‘marginale’ projecten tot ontharding worden verkocht aan de burger. Dat is twintigste-eeuws”, vertelt buurtbewoner Steven Andries.

Een van de bruggen voor fietsers en voetgangers over de Dijle. 

Een van de bruggen voor fietsers en voetgangers over de Dijle. © Sven Van Haezendonck

Samen met enkele buren heeft hij bezwaar aangetekend tegen de plannen. “Het jaagpad verkeert in prima staat en wordt volop gebruikt door recreanten zoals fietsers, wandelaars, joggers en vogelliefhebbers. Asfaltering lokt speed pedelecs, bromfietsen en wielerpelotons. Die horen in zo’n prachtig natuurgebied niet thuis en vormen een veiligheidsrisico voor andere recreanten”, legt Andries uit. De buurt geeft overigens aan wel voorstander te zijn van de nieuwe fiets- en voetgangersbruggen langs de rivier.

“Duidelijke keuze voor asfalt”

De Vlaamse Waterweg, beheerder van het jaagpad, reageert verbaasd. “Voor de asfaltverharding zijn we niet over een nacht ijs gegaan. Het project is bestudeerd door mobiliteitsdeskundigen en door acht verschillende overheidsinstanties in een verantwoordingsnota goedgekeurd”, zegt Carolien Peelaerts, woordvoerder van De Vlaamse Waterweg.

Het traject maakt deel uit van een alternatief bovenlokaal fietsroutenetwerk, jaren geleden zo ingekleurd door de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant. “De Fietsersbond is toen gehoord en heeft geen bezwaar aangetekend. De inkleuring als alternatief fietsroutenetwerk betekent dat het jaagpad moet voldoen aan de kwaliteitseisen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. De nieuwe versie uit 2021 maakt een duidelijke keuze voor asfalt als beste ondergrond voor fietspaden. Dit moet bij elke nieuwe investering de eerste keuze zijn, zo schrijft het Vademecum voor”, legt Peelaerts uit.

Aangeboden door onze partners

Gerelateerd

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Mechelen in als startgemeente.

Nu in het nieuws