Studio 100 krijgt geen radiolicentie en mag dus geen FM-zender opstarten: alles blijft bij het oude: “We zijn erg ontgoocheld”

Er komt dan toch geen radiozender van Studio 100. Het radiolandschap blijft de komende tijd onveranderd. Qmusic, Joe en Nostalgie behouden hun licentie. Minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) lichtte zijn beslissing toe op een persconferentie. “We hebben niet gekeken naar wat de zenders vandaag zijn, wel wat ze in de toekomst willen zijn.”

Wout Desmytere

Een spannende ochtend in radioland. Vorig jaar dienden de commerciële radiozenders van Vlaanderen (Qmusic, Joe en Nostalgie) een dossier in bij de Vlaamse overheid. Het doel? De jury ervan overtuigen hun vergunning te verlengen.

Er dook ook een vierde kandidaat op: Studio 100. Het entertainmentbedrijf diende een dossier in onder de naam ‘Spring’ en had geen kinderradio, maar een ‘mix van actua en amusement, met een eigen nieuwsdienst’ in gedachten.

Vier spelers, drie plekjes

Met vier spelers en slechts drie plekjes stond de jury voor een lastige beslissing. Uiteindelijk werd beslist om alles te laten zoals het is. Er komt dus geen nieuwe commerciële zender bij. Tijdens een persconferentie verklaarde minister Dalle zijn beslissing nader. “We hebben dit niet alleen beslist”, klonk het.

Accountantskantoor Deloitte stond in voor de globale beoordeling van de vier dossiers. Daarnaast werden meer dan 2400 luisteraars van 18 tot 65 jaar gevraagd welke zender zij een frequentie zouden gunnen, en dat op basis van enkele audiofragmenten.

“Vier sterke dossiers”

“Het waren vier sterke dossiers”, zei Dalle. “De drie beste hebben het gehaald, maar ook Studio 100 was een goeie kandidaat.” De uiteindelijke scores liggen dan ook niet erg ver van elkaar. Qmusic eindigde met 94 procent, Joe met 92, Nostalgie met 80 en Studio 100 met 75.

LEES OOK: Geen licentie voor Studio 100, maar waarom is er geen plaats voor 4 zenders? En waarom mag de VRT wel al haar zenders behouden?

Digitaal

Zonder FM-licentie laat Studio 100 hun radioplannen varen. Dat vertelde topman Hans Bourlon vanochtend nog op Radio 1. “Digitaal initiatief nemen is economisch niet rendabel. Zestig procent van de mensen luistert nog naar FM. Een nieuw merk lanceren moet je op FM doen.”

Na het nieuws hield Bourlon het bij een korte reactie. “We zijn uiteraard erg ontgoocheld met deze beslissing, want we zijn ervan overtuigd dat we op alle fronten een sterk, vernieuwend en heel goed onderbouwd dossier hebben ingediend. We gaan nu de uitslag en de puntentelling grondig en gedetailleerd analyseren. We bekijken welke verdere stappen we nog kunnen nemen.”

Gerelateerd

Aangeboden door onze partners