© Sven Van Haezendonck
Kraan knipt lokettenzaal station in stukken: “Voor ons is dit een simpel werkje”
De afbraak van het station in Mechelen schiet bijzonder goed op. Een kraan knipt de lokettenzaal en de rest van het gebouw letterlijk in stukken. Het spektakel lokt veel bekijks. Voor de Kempense aannemer is het een van zijn twaalf werven. “Voor ons is dit een simpel werkje”, zegt Jef Van Loo.

Als is het een kaartenhuisje, met zoveel gemak knipt een kraan de lokettenzaal van het Mechelse station in stukken. — © Sven Van Haezendonck
Een stuk geschiedenis wordt sinds maandag letterlijk uit het Mechelse straatbeeld geknipt en het gaat vooruit. Omzichtig neemt een kraanmachinist met zijn kraan happen uit het station. Beetje bij beetje knipt hij het gebouw in stukken. “Hier heb ik tientallen jaren de trein naar mijn werk genomen. Als tiener heb ik zelfs het vorige station nog gekend”, zegt André De Graef.
Samen met zijn vrouw Anita is het al de derde keer dat hij komt kijken. “Afbreken gaat sneller dan opbouwen”, zegt ze. Van Loo Projects uit Hulshout zet er inderdaad vaart achter. Arbeiders van het gespecialiseerde bedrijf zijn ondertussen al bezig met de sloop van de lokettenzaal. Hoe indrukwekkend de sloop voor een buitenstaander ook oogt, voor het Kempense bedrijf is dit eerder klein bier.

André en Anita De Graef kwamen al voor de derde keer kijken naar de afbraakwerken. — © Sven Van Haezendonck
“Voor ons is dit een simpel werkje. Wij zetten er een kraan van tachtig ton voor in”, zegt Jef Van Loo. Voor het bedrijf werken zo’n vijftig mensen. “Voor het echt grote werk hebben we een kraan die 43 meter hoog reikt. Op die hoogte kan ze betonnen elementen met een dikte tot anderhalve meter in stukken knippen”, legt de aannemer uit.
“Nog drie tot vier weken werk”
Op de werf van het station scheiden werknemers steenpuin van beton. “Wij sorteren bijvoorbeeld ook ijzer en hout. Het bouwafval gaat naar een erkende breekinstallatie in Rumst”, vertelt Van Loo.
Terwijl de afbraak loopt, werken andere ploegen nog aan de ontmanteling van de rest van het gebouw. Wie nog een glimp van het station wil opvangen, moet snel zijn. “Over drie tot vier weken zijn we hier klaar”, zegt Jef Van Loo. Eind februari ligt het station quasi volledig tegen de vlakte. Alleen de achtergevel blijft samen met perron 1 voorlopig nog overeind.

Projectleider Willem Van den Bergh met zijn baas Jef Van Loo op de werf van het station. — © Sven Van Haezendonck
Op die manier heeft spoorwegbeheerder Infrabel ruimte om perrons 1 en 2 te ontmantelen. Eind 2024 moet de gevel van het nieuwe station aan het Koning Albertplein gebouwd zijn. De NMBS geeft zichzelf tot 2027 de tijd om perrons 1 tot en met 10 te bouwen. Dat gebeurt in de stijl van perrons 11 en 12 die vandaag al in gebruik zijn. “Het toekomstige travel center zal zich iets dieper in het gebouw bevinden en is ook klaar tegen 2027”, zegt Rud
Honderd miljoen euro
Voor het ontwerp van het nieuwe station liet architect Salvatore Bono zich destijds inspireren door de historische Vierendeelbruggen. Brent Turchak, ontwerper en design manager bij de NMBS, optimaliseerde de plannen. Vooral ook om het budget onder controle te houden. Dat bedraagt ongeveer honderd miljoen euro.
LEES OOK.
Architecten sturen plannen voor nieuw Mechels station bij om 40 procent te besparen (uit 2019)

Over drie tot vier weken is het station helemaal afgebroken. — © Sven Van Haezendonck

De kraan knipt een deel van de voorgevel weg.. — © Sven Van Haezendonck
Gerelateerd
Nu in het nieuws
Voor het eerst in vijftig jaar wijzigt Colruyt prijsaanduiding: “Afwachten of ze de laagste prijs kunnen blijven garanderen”
Ruben Van Gucht getrouwd én verwacht zoontje met hoogspringster Blanka Vlašić
Acteur Ray Liotta (67), bekend van ‘Goodfellas’, overleden
Hartverscheurend: hulpverlener komt ter plaatse na schietpartij Texas en ontdekt dat zijn dochter slachtoffer is
Voor Nina eindigde We R Young op spoed: “Ik was duizelig en mijn spieren verstijfden”
Rector Van Goethem over controversiële gastcolleges: “Wie binnen de grenzen van de strafwet blijft, mag op de UAntwerpen zijn opinie uiten”
Antwerp heeft officieel een nieuwe trainer: Mark van Bommel tekent contract van twee jaar