Sammy Colson en Kim Verhaeghen, co-CEO en CEO van Springbok Agency in de Sint-Albertuskerk. 

Sammy Colson en Kim Verhaeghen, co-CEO en CEO van Springbok Agency in de Sint-Albertuskerk. ©  Dirk Vertommen

Na zeven jaar leegstand nieuwe eigenaar voor kerk in Muizen: “Project moet meerwaarde zijn voor de buurt”

Na zeven jaar leegstand heeft de Sint-Albertuskerk in Muizen (Mechelen) een nieuwe eigenaar. Communicatiebureau Springbok restaureert het gebouw en vestigt er in 2023 zijn internationaal hoofdkantoor. ’s Avonds en tijdens het weekend zal de voormalige kerk openstaan voor buurtbewoners en verenigingen.

Sven Van Haezendonck

In 2014 vond in de kerk in de Gustaaf Ghijselsstraat de laatste viering plaats. Vijf jaar geleden had de stad nog plannen om de ruim honderd jaar oude kerk om te vormen tot een buurtcentrum met feestzalen en vergaderzalen, maar die kwamen nooit van de grond. Afgelopen zomer werd het gebouw uiteindelijk te koop gezet.

Springbok Agency, een digitaal communicatiebureau dat de jongste jaren sterk groeide in ons land en Nederland, heeft de kerk gekocht. Het bedrijf betaalde er meer dan de vraagprijs van 290.000 euro voor en investeert fors in de herbestemming. Voor de restauratie wil het beroep doen op toparchitecten.

In de loop van 2023 vestigt Springbok er zijn internationaal hoofdkantoor. “We zijn als moderne werkgever met een zeer mens- en maatschappijgerichte cultuur bijzonder enthousiast over het vooruitzicht te kunnen investeren in een nieuwe, waardevolle invulling voor de Sint-Albertuskerk”, zegt Kim Verhaegen, CEO van Springbok Agency.

Werkplek voor zeventig mensen

In de kerk krijgen zeventig medewerkers een nieuwe werkplek. “Springbok is ooit begonnen vanuit de gedachte om iets te creëren dat over honderd jaar nog bestaat. Daarom voelt deze move voor ons eigenlijk erg natuurlijk: een kerk is gebouwd door generaties voor generaties. Hier intrek mogen nemen, zal een dagelijkse reminder zijn dat wat we aan het doen zijn, niet vluchtig is”, legt Verhaegen uit.

De meer dan honderd jaar oude kerk staat al zeven jaar leeg. 

De meer dan honderd jaar oude kerk staat al zeven jaar leeg. ©  Dirk Vertommen

Zeventig werknemers waarvan er ook met de wagen komen, dat zou extra parkeerdruk kunnen betekenen voor de buurt. “De parkeernood mag niet op het openbaar domein worden afgewenteld. Het bedrijf moet die opvangen met duurzame mobiliteit zoals deelwagens en -fietsen of op andere terreinen”, zegt Greet Geypen (Vld-Groen-m+), schepen van Stedenbouw. Dat is ook zo bepaald in de stedenbouwkundige verordening.

Toegankelijk voor de buurt

De stad is in ieder geval blij met het maatschappelijk engagement dat het bedrijf aangaat. “Voor ons is het belangrijk dat het project ook een meerwaarde is voor de buurt”, zegt Geypen. ’s Avonds en tijdens het weekend zal de kerk openstaan voor de buurt en voor verenigingen. “Ook de realisatie van gemeenschappelijke buitenruimte is positief voor de buurt.”

Springbok wil de buurtbewoners binnenkort informeren over zijn plannen, en hen ook betrekken. Initiatieven zoals een jaarlijkse bijeenkomst van de buurt behoren tot de mogelijkheden. Daarnaast is het ook de bedoeling om de vergaderzalen en de centrale ruimte in de viering van de kerk publiek open te stellen. Zo moet het in de toekomst voor lokale kunstenaars mogelijk zijn om er te exposeren, of moet de kerk een gepast decor bieden voor kamerconcerten.

De vroegere parochiezaal, de pastorie en de jeugdlokalen zijn verkocht aan een projectontwikkelaar.

’s Avonds en tijdens het weekend zal de kerk opstaan voor de buurt en verenigingen. 

’s Avonds en tijdens het weekend zal de kerk opstaan voor de buurt en verenigingen. ©  Dirk Vertommen

Aangeboden door onze partners

Gerelateerd

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Mechelen in als startgemeente.

Nu in het nieuws