In Malinas geraken met een lijnbus blijkt een hele uitdaging. 

In Malinas geraken met een lijnbus blijkt een hele uitdaging. ©  Dirk Vertommen

350.000 shoppers in één maand in nieuw winkelpark Malinas, al geraakt niet iedereen er vlot

Mechelen -

In een maand tijd hebben 350.000 mensen gewinkeld in Malinas, maar niet iedereen geraakt er vlot. Vooral met het openbaar vervoer is de bereikbaarheid van het nieuwe winkelpark in Mechelen een probleem. Tijdens het weekend stopt er zelfs geen enkele bus en ook de signalisatie naar het winkelpark kan beter.

Sven Van Haezendonck

Negenhonderd gratis parkeerplaatsen telt Malinas in de Nora Tilleylaan, maar de weg ernaartoe is niet voor iedere bezoeker even eenvoudig. Nogal wat mensen vergissen zich en nemen vanaf de N16 de lus naar de R6. “Bezoekers nemen te vroeg de afslag. Puur intuïtief nemen mensen de eerste ring, maar daardoor zitten ze verkeerd”, vertelt Jan Du Bois van Mitiska Reim, de eigenaar van het winkelpark.

Er zijn al plannen om de verkeerssituatie te verduidelijken. “We hebben dat aangekaart bij het Agentschap Wegen en Verkeer en het is bereid de verkeersborden aan te passen. Het agentschap krijgt daar zelf ook klachten over”, zegt Du Bois. De bereikbaarheid van het nieuwe winkelpark kwam afgelopen week ter sprake tijdens de gemeenteraad.

“Eerstdaags plaatsing wegwijzers”

Voor bezoekers die met de fiets komen, is er nergens op het jaagpad langs de Dijle signalisatie te bespeuren die de weg wijst naar Malinas. “Het ontwerp voor de wegwijzers is gemaakt. Langs het traject vanaf de binnenstad naar het winkelpark gaan we zowel tijdelijke als permanente signalisatie plaatsen. Dat gebeurt eerstdaags”, legt Jan Du Bois uit.

LEES OOK: ANALYSE. De lus in Mechelen, de bocht naar het nieuwe winkelpark Malinas

Het nieuwe fietspad dat vanaf het jaagpad naar het winkelcomplex werd aangelegd, is breed en goed verlicht. Maar van het jaagpad zelf kan dat niet worden gezegd, merkte gemeenteraadslid Thijs Verbeurgt (Vooruit) op. Burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+), belooft dat op te nemen.

Aan infrastructuur voor fietsers is er op de site overigens geen gebrek met een tunnel en een brug om het winkelpark te bereiken. Er zijn ook vierhonderd fietsenstallingen.

Voor auto’s zijn er bovengronds 554 gratis parkeerplaatsen, ondergronds nog eens 350. 

Voor auto’s zijn er bovengronds 554 gratis parkeerplaatsen, ondergronds nog eens 350. ©  Dirk Vertommen

Het was gemeenteraadslid Hamid Riffi (CD&V) die de bereikbaarheid van Malinas op de agenda zette. Vooral te voet en met het openbaar vervoer blijkt het een hele uitdaging om er te geraken. “Op sociale media lees ik dat er zelfs mensen zijn die afstappen aan het Rode Kruisplein”, zegt hij.

LEES OOK: Mechelen wil van N16 boulevard maken: “Dat is halve autosnelweg”

Vanaf daar is het nog een flinke wandeling. “Maar aan het winkelpark zijn er geen zebrapaden en oversteekplaatsen voor voetgangers”, vertelt Riffi. Hij verwijst daarbij naar de langetermijnplannen om de N16 om te vormen tot een boulevard. “Bij afwezigheid van een zebrapad mogen voetgangers gebruikmaken van de aanwezige fietsoversteekplaats”, reageert de burgemeester.

“Geen oplossing voor bezoekers”

Buslijnen 6 en 9 houden halt vlak bij Malinas. Op de N16 werd zelfs een nieuwe bushalte aangelegd, Kantvelde. De dienstregeling is een ander paar mouwen. Lijnbussen passeren er enkel tijdens de week, niet tijdens weekends.

“De lijnen naar Mechelen-Noord zijn eigenlijk alleen interessant voor mensen die in Malinas werken, maar voor bezoekers is dat geen oplossing”, zegt Jan Du Bois van Mitiska Reim. “We hopen op normale lijnen die tijdens de week en het weekend frequent het winkelpark bedienen.”

Wie tijdens het weekend met de bus naar Malinas wil, is er aan voor de moeite. 

Wie tijdens het weekend met de bus naar Malinas wil, is er aan voor de moeite. ©  Dirk Vertommen

Als je wil inzetten op duurzame mobiliteit is de huidige regeling alleszins niet echt een voorbeeld. “We zijn op de hoogte van de problematiek betreffende de lijnen 6 en 9”, reageert Karen Van der Sype, woordvoerder van De Lijn.

Zij haalt aan dat het probleem normaal gezien kan worden opgelost met het principe van ‘basisbereikbaarheid’. Alleen heeft de Vlaamse overheid die op de lange baan geschoven. “Een nieuwe startdatum is nog niet bekend”, zegt Van der Sype. Busje komt zo, is dus nog niet voor morgen. Tenzij de stad zich engageert.

“Voor de bediening van Malinas zijn we verschillende pistes en mogelijkheden aan het onderzoeken. Die leggen we dan voor aan de stad. Het is aan haar om de knoop door te hakken”, legt Karen Van der Sype uit. Volgens de woordvoerder moet de terugkoppeling naar de stad Mechelen nog dit jaar gebeuren.

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Mechelen in als startgemeente.

Gerelateerd

Nu in het nieuws