Voor de werkzaamheden aan de bovenleiding zet Infrabel een spoorvrachtwagen in. 

Voor de werkzaamheden aan de bovenleiding zet Infrabel een spoorvrachtwagen in. © Tommy Maes

Elektrificatie spoorlijn Mol-Hasselt zit op schema

Balen, Mol -

In Balen voert Infrabel zaterdag en zondag werkzaamheden aan de bovenleiding uit voor de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hasselt. Daarbij wordt een spoorvrachtwagen ingezet. De elektrificatie moet eind 2022 klaar zijn en verloopt volgens schema.

Spoorwegbeheerder Infrabel is sinds het voorjaar van 2019 bezig met de elektrificatie van spoorlijn 15 tussen Mol en Hasselt. Die elektrificatie geeft de NMBS in de nabije toekomst meer mogelijkheden om treinen in te zetten op de spoorlijn en verhoogt ook het reiscomfort van de reizigers. De totale geraamde investering voor deze elektrificatiewerken bedraagt 52,2 miljoen euro waarvan het Vlaams Gewest 14,7 miljoen euro bijdraagt.

Speciale hoogtewerker

Dit weekend staan er in Balen werkzaamheden aan de bovenleiding op het programma. Daarbij zet Infrabel een spoorvrachtwagen in, een speciale hoogtewerker die zowel op de sporen als op de weg kan rijden.

De elementen van de leiding worden gecontroleerd en met elkaar verbonden.

De elementen van de leiding worden gecontroleerd en met elkaar verbonden. © Tommy Maes

“Op verschillende punten controleren we de verschillende elementen van de leidingen en maken we de nodige verbindingen”, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. “Voor deze werken is er dit weekend geen treinverkeer tussen Mol en Hasselt. De NMBS zet als alternatief vervangbussen in die stoppen aan elk station op de spoorlijn. Tegelijkertijd maken we van de gelegenheid gebruik om onderhoudswerken uit te voeren aan de overwegen. Zo vernieuwen we op een aantal overwegen de motoren die de slagbomen aandrijven.”

Infrabel vernieuwt ook de aandrijfmotoren van de slagbomen op een aantal overwegen in Balen.

Infrabel vernieuwt ook de aandrijfmotoren van de slagbomen op een aantal overwegen in Balen. © Tommy Maes

Bij de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hasselt plaatst Infrabel in totaal 1.250 nieuwe bovenleidingspalen en 58 kilometer aan bovenleiding. Daarvoor wordt meer dan 300 kilometer aan kabels en draden afgerold. De werkzaamheden verlopen volgens planning, zodat de elektrificatie eind 2022 klaar is. Vanaf dan kan de NMBS elektrische treinen inzetten op het traject.

“Er zijn al ruim 1.100 van de in totaal 1.250 palen geplaatst en er is al ongeveer 50 kilometer bovenleiding geïnstalleerd en afgerold”, zegt Petit. “Dat wil uiteraard nog niet zeggen dat de bovenleidingswerken klaar zijn, want er staan nog verdere afwerkingen op het programma aan de bovenleiding tussen Balen en Mol en op het spoortraject in Limburg tussen Hasselt en Balen.”

Bliksemschichtbord

Daarnaast vinden er in 2022 nog werkzaamheden plaats, zoals het plaatsen van ‘vrije’ hoogteportieken van de bovenleiding aan de overwegen. “Het gaat hierbij om de plaatsing van drie tot vier palen aan een overweg met daartussen kabels met een bliksemschichtbord”, vertelt Petit. “Die moeten bestuurders van vrachtwagens waarschuwen dat ze geen te hoge lading vervoeren en dat er drieduizend volt op de bovenleiding staat. In het station van Mol worden ook de drie buitenste bundelsporen nog geëlektrificeerd en in Beringen moeten nog vier bruggen worden aangepast. Uiteraard moeten we voor de ingebruikname in december 2022 nog de nodige controles en testritten uitvoeren.”

  (Tommy Maes )

Gerelateerd