De ANPR-camera‘s in Noorderwijk (foto) en Morkhoven zijn al geijkt voor de controle van de tonnagebeperking en kunnen snel in werking treden. 

De ANPR-camera‘s in Noorderwijk (foto) en Morkhoven zijn al geijkt voor de controle van de tonnagebeperking en kunnen snel in werking treden. © Hans Otten

Nieuwe trajectcontroles treden snel in werking

Herentals, Olen -

De nieuwe trajectcontroles op de Geelseweg in Herentals en Olen en in de dorpscentra van Noorderwijk en Morkhoven (Herentals) treden binnenkort in werking. Op dit moment gebeurt de ijking van de toestellen.

Hans Otten

In samenspraak met de politiezone Neteland besloot het Herentalse stadsbestuur enkele jaren geleden om het cameranetwerk op het grondgebied gevoelig uit te breiden. Zo moesten er op enkele belangrijke invalswegen naar Herentals zogenaamde ANPR-camera’s met nummerplaatlezers komen.

Die stellen de politie in de mogelijkheid om over een langer traject de snelheid van het passerende verkeer te meten. Maar ze zijn ook een hulpmiddel in de strijd tegen criminaliteit, omdat ze snel verdachte voertuigen helpen identificeren.

Op verschillende plaatsen staan intussen al een tijdje de cameramasten met de nodige apparatuur te blinken. Nu is stilaan het moment aangebroken om de camera’s in werking te laten treden.

“Op de Poederleeseweg zetten we de slimme camera’s intussen al enkele maanden in om de snelheid te meten”, zegt de Herentalse burgemeester Mien Van Olmen (CD&V). “Op de Geelseweg (zowel op het grondgebied van Herentals als Olen, red.) voert een gespecialiseerde firma in januari de nodige ijking van het systeem uit. Normaal gezien moet de trajectcontrole daar heel snel nadien in werking kunnen treden.”

Tonnagebeperking

Ook op de verbindingsweg tussen Noorderwijk en Morkhoven staan al een tijdje camerapalen met alles erop en eraan klaar. Die dienen niet om de snelheid tussen de twee dorpen te meten, wel om de naleving van de eerder ingevoerde tonnagebeperking te controleren. Die kwam er om te verhinderen dat het zware vrachtverkeer op weg van of naar de bedrijvenzones in Heultje (Westerlo) en Hulshout dwars door de twee dorpskommen zou denderen. Die camera’s staan onder meer op de Ring aan de Servaas Daemsstraat en in de Molenstraat aan de Doornestraat.

“De ijking in Noorderwijk en Morkhoven is intussen achter de rug”, zegt Van Olmen. “Daar zitten we in de fase dat we oplijsten wie (met zwaar verkeer, red.) toegang moet kunnen krijgen tot het gebied, om bijvoorbeeld lokale leveringen mogelijk te maken. Maar ook hier moet de opstart van het camerasysteem snel kunnen gebeuren. In Heiken (binnenweg met uitsluitend plaatselijk verkeer naar Vorselaar, red.) is de camera die de toegangscontrole uitvoert onlangs in werking getreden.”

Niet op Lichtaartseweg

Oorspronkelijk was er in de cameraplannen ook sprake van bijkomende trajectcontrole op de Lichtaartseweg. Die zou dan aansluiten op de bestaande trajectcontrole van de politieregio Turnhout op de Herentalsesteenweg in Lichtaart (Kasterlee). Maar de oplettende automobilist merkte al op dat daar nog helemaal geen camera’s zijn opgesteld.

“Dat klopt”, bevestigt de Herentalse burgemeester. “We hebben keuzes moeten maken bij de uitvoering van de plannen, waardoor we de trajectcontrole op de Lichtaartseweg vooralsnog niet in de uitrol hebben opgenomen.”

Gerelateerd