Om te controleren op snelheidsovertredingen beschikt Mechelen over een  uitgebreid netwerk van ANPR-camera’s. 

Om te controleren op snelheidsovertredingen beschikt Mechelen over een uitgebreid netwerk van ANPR-camera’s. © Marc Herremans

Mechelen int in halfjaar tijd 2,3 miljoen euro aan snelheidsboetes: “Richt daar fonds voor verkeersveiligheid mee op”

Mechelen -

De stad Mechelen heeft in een halfjaar tijd ruim 39.000 snelheidsboetes geïnd voor in totaal 2,3 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Thijs Verbeurgt (Vooruit) opvroeg. Net als Dirk Tuypens (PVDA) ijvert hij ervoor om de inkomsten uit de GAS-boetes voor snelheidsovertredingen rechtstreeks te investeren in verkeersveiligheid. “Richt daar een fonds voor verkeersveiligheid mee op”, zeggen ze.

Sven Van Haezendonck

Steden en gemeenten kunnen sinds dit jaar zelf GAS-boetes uitschrijven voor snelheidsovertredingen in de zones 30 en 50, een beslissing van de Vlaamse regering. Mechelen, dat over een uitgebreid netwerk van camera’s met automatische nummerplaatherkenning beschikt, ging daar als een van de eerste lokale besturen op in.

“Nul verkeersslachtoffers”

Sinds de invoering in april heeft de stad op die manier 39.372 overtredingen vastgesteld. 67% van de boetes werd uitgeschreven aan bestuurders van buiten Mechelen. “Het aantal verkeersslachtoffers naar nul brengen in Mechelen moet ons absolute doel zijn. Het verkeer veiliger maken, was ook de doelstelling van de nieuwe Vlaamse regels”, zegt Thijs Verbeurgt, fractieleider van Vooruit.

Zijn collega Dirk Tuypens van PVDA heeft over de GAS-boetes een punt laten toevoegen aan de agenda van de gemeenteraad komende maandag. Hij stelt voor om een fonds voor verkeersveiligheid op te richten. “Zodat we elke euro rechtstreeks investeren in meer verkeersveiligheid. Ik denk dat mensen zo’n boetes dan ook beter kunnen plaatsen”, zegt gemeenteraadslid Tuypens.

De camera’s staan onder meer op grote invalswegen zoals de Liersesteenweg. 

De camera’s staan onder meer op grote invalswegen zoals de Liersesteenweg. © Dirk Vertommen

Volgens Dirk Tuypens roepen zulke boetes bij burgers ook aversie op. “Ze worden ervaren als pesterij en als een middel om de kas te spijzen en om het gat in de begroting te vullen”, vertelt hij. Het gemeenteraadslid verwijst daarmee naar de hoge stadsschuld van Mechelen.

Ook Verbeurgt is voorstander van een fonds voor verkeersveiligheid. “Op die manier kunnen we Mechelen veiliger en toegankelijker maken voor alle weggebruikers. Denk daarbij aan veiligere fietspaden, beter voetpaden en meer en meer openbaar vervoer”, vertelt Tuypens.

Tien miljoen

In haar meerjarenbegroting rekent Mechelen tegen 2025 op tien miljoen euro inkomsten uit snelheidsovertredingen. Op basis van de huidige cijfers noemt Thijs Verbeurgt dat bedrag weinig realistisch. In zes maanden tijd heeft de stad 2,3 miljoen geïnd. “Voor een volledig jaar naar tien miljoen gaan, zou meer dan een verdubbeling van het aantal camera’s vragen. Dat lijkt ons weinig realistisch en ook niet wenselijk”, zegt hij.

Volgens hem zou het net de bedoeling moeten zijn dat steeds minder mensen snelheidsovertredingen begaan. “En dat de boetes dus dalen, niet stijgen. Het doel mag nooit zijn om zo veel mogelijk boetes te innen, het doel moet zijn om onze stad veiliger maken voor alle weggebruikers”, vertelt Verbeurgt. Maandagavond wordt over de GAS-boetes ook gedebatteerd in de gemeenteraad.

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Mechelen in als startgemeente.

Gerelateerd

Nu in het nieuws