Wet-Major houdt stand: Grondwettelijk Hof ziet geen probleem in verplichting erkende havenarbeiders

Antwerpen -

De wet-Major houdt stand. Het Grondwettelijk Hof ziet geen probleem in het feit dat werkgevers in havengebied de plicht hebben erkende havenarbeiders in te zetten. Dat blijkt uit het arrest dat zonet is gepubliceerd. Al zijn nog niet alle onzekerheden rond havenarbeid van de baan.

Christoph Meeussen

LEES OOK. Brokkelt wet-Major vandaag stuk af? Rechtbank doet langverwachte uitspraak

Donderdag deed het Grondwettelijk Hof in ons land uitspraak over een al jarenlang hangende rechtszaak over de wet-Major, die bepaalt dat bedrijven in havengebied verplicht met erkende havenarbeiders moeten werken.

Het Zeebrugse bedrijf Middlegate Europe was naar de rechter gestapt. Het kreeg in 2013 een administratieve boete omdat een niet-erkende havenarbeider werd ‘betrapt’ voor het klaarzetten van trailers op een kade. Het bedrijf was daarmee niet akkoord, en via de Belgische rechters kwam de zaak uiteindelijk bij het Europees Hof van Justitie terecht. De rechters moesten zich uitspreken of de Belgische regeling rond havenarbeid de vrijheid van vestiging en het vrij verkeer van goederen niet tegenhield.

Grondwettig

In februari oordeelden de Europese rechters al dat de Belgische wet op de havenarbeid kan, als die bedoeld is om de veiligheid in de havengebieden te waarborgen en arbeidsongevallen te voorkomen. De Belgische rechters volgden hen donderdag daarin: “De verplichting om een beroep te doen op erkende havenarbeiders is grondwettig, niet enkel voor het laden en lossen van schepen, maar ook voor het klaarzetten van trailers op een kade voor verscheping”, oordeelde dat Hof donderdag.

Het arrest beantwoordt ook de vraag of Middlegate nu een erkende havenarbeider moest inzetten voor het klaarzetten van trailers. Eigenlijk wel, meent het Hof: “De omvang van de risico’s die gepaard gaan met het klaarzetten van trailers op een kade met een tugmaster (een soort havenvoertuig, red.) verschilt niet dermate van die bij het laden en lossen van schepen in strikte zin. Het is dan ook redelijk verantwoord dat de verplichting om een beroep te doen op erkende havenarbeiders geldt voor beide soorten havenarbeid.”

“Verademing”

“We zijn blij dat het Hof de logische redenering volgt dat de wet-Major in de havengebieden geldt, en dat de relatie met de veiligheid wordt erkend”, zegt Kurt Callaerts van ACV Transcom. “Het is een verademing voor de achterban dat de wet zeker niet onderuit is gehaald. Een haven is niet zo veilig en je moet er de juiste kennis en vaardigheden hebben. Wel zitten we met slechte verliezers aan de andere zijde (hij doelt op de werkgevers zoals Katoen Natie, red.). Misschien dat men nog een loshangend draadje in het arrest vindt om verder te gaan.”

“Havenarbeid is inderdaad gevaarlijk”, zegt ook BTB-secretaris Marc Loridan, “en er moet dus zo veel mogelijk binnen de pool worden gewerkt met havenarbeiders die een deftige opleiding hebben gehad. Dit arrest kraakt dat dus zeker niet af.”

Arrest heeft beperkingen

Het arrest heeft wel beperkingen, omdat nu alleen groen licht wordt gegeven voor het laden en lossen van schepen, alsook het klaarzetten van trailers op kaaien. De vraag stelt zich of alle andere taken waarvoor havenarbeiders worden ingezet onder de definitie vallen. Is bijvoorbeeld logistieke havenarbeid ook zo gevaarlijk als het laden en lossen van schepen? Het is een vraag die Katoen Natiebaas Fernand Huts wellicht niet onbelangrijk vindt. Hij klaagde eerder al aan dat ook het sorteren van onder meer “soutienkes” in logistieke distributiecentra moet gebeuren met – goedkopere – logistieke havenarbeiders.

“De kwestie rond logistieke havenarbeid beslecht dit arrest niet”, erkent Loridan. “Maar dat probleem hebben we opgelost met aanpassingen in de uitvoeringsbesluiten, door de invoering van een veiligheidscertificaat. De Europese Commissie was daarmee akkoord.”

Hommeles nog niet voorbij

De havenarbeid zal in de komende tijd nog wel een hot topic blijven. Naast de federale wet zijn ook de uitvoeringsbesluiten aangevochten, dit bij de Raad van State. Die zal moeten oordelen of de erkenning wel mag gebeuren door een commissie, samengesteld uit werkgevers en vakbonden. Is dat systeem niet te beperkend voor bedrijven die hier nog niet actief zijn? Het Europees Hof vond alvast van wel. Het is nog niet duidelijk wanneer de Raad van State haar uitspraak zal doen.

LEES OOK: Vakbonden en werkgevers mogen geen havenarbeiders meer erkennen

“Deze uitspraak van het Grondwettelijk Hof over de Wet Major is bijzonder goed nieuws”, zegt Europees parlementslid Kathleen Van Brempt (Vooruit). “Het Hof erkent de bijzondere en moeilijke omstandigheden waarin havenarbeiders hun werk verrichten en de noodzaak om voor deze specifieke handelingen beroep te doen op erkende havenarbeiders om de veiligheid in de havengebieden te waarborgen en om arbeidsongevallen te voorkomen.”

Middlegate Europe was donderdag telefonisch niet bereikbaar.

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Gerelateerd

Nu in het nieuws