De site van de vroegere tegelfabriek wordt omgevormd tot een grote woonbuurt. 

De site van de vroegere tegelfabriek wordt omgevormd tot een grote woonbuurt. © Tommy Maes

Gemeente geeft groen licht aan project Keirlandse Zillen met 350 woningen, park en toren van twaalf bouwlagen

Mol -

Het Molse college van burgemeester en schepenen heeft de verkavelingsvergunning goedgekeurd voor het project Keirlandse Zillen. Projectontwikkelaar CORES Development wil de verloederde site van de voormalige tegelfabriek omvormen tot een grote woonbuurt.

Op de site langs de Keirlandse Zillen in Mol was vroeger een tegelfabriek gevestigd van de Molse industrieel Jos Helsen. Na de sluiting van de fabriek in de jaren zeventig raakten delen van de site in verval. De afgelopen twintig jaar hadden diverse projectontwikkelaars verschillende toekomstplannen uitgewerkt voor de site, maar die boden weinig tot geen meerwaarde voor de buurt en de stationsomgeving.

De nieuwe eigenaar CORES Development stelde vorig jaar een nieuw project voor. De projectontwikkelaar wil de site omvormen tot één van de meest duurzame en strategisch gelegen woonbuurten van de Kempen, met op termijn 350 wooneenheden. Het project omvat negen verschillende gebouwen inclusief ondergrondse parkeerkelders. De blikvanger wordt een woontoren met twaalf bouwlagen.

Daarnaast legt CORES Development een publiek groenpark aan van één hectare dat na realisatie wordt overgedragen aan het gemeentebestuur. Ook omvat het project collectieve hernieuwbare energievoorziening, een klimaatbestendig regenwaterconcept, ecologische corridors, groendaken, elektrische laadpunten en deelwagens. Doorheen het park loopt een trage (fiets)verbinding tussen de Keirlandse Zillen en Groeneweg, die in de toekomst kan worden doorgetrokken worden naar de Postelarenweg, ter hoogte van het kruispunt met de Rollekens.

Het voorontwerp van het project Keirlandse Zillen.

Het voorontwerp van het project Keirlandse Zillen. © CORES Development

Participatietraject

Afgelopen zomer liep het openbaar onderzoek rond het project en nu heeft het Molse schepencollege de verkavelingsvergunning goedgekeurd. Die vergunning gaat wel gepaard met een aantal voorwaarden. “Zo vragen we de aanleg van een afslagstrook op de Keirlandse Zillen zodat vlot verkeer op die doorgangsweg gegarandeerd blijft en er geen opstoppingen komen ter hoogte van de nieuwe woonbuurt”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening André Verbeke (N-VA).

“Daarnaast moet de projectontwikkelaar een participatietraject organiseren met de inwoners van de Groeneweg over een definitieve knip voor auto’s tegen sluipverkeer. De bedoeling is dat we na de realisatie van fase 1 een proefopstelling zetten.”

Randparking

Ook voorziet de projectontwikkelaar een financiële tussenkomst waarmee het gemeentebestuur een extra randparking kan aanleggen. “Waar die parking komt, staat op dit moment nog niet vast”, vertelt Verbeke.

“Een studiebureau bekijkt welke mogelijke locaties in aanmerking komen. Daarnaast vragen we in ons advies dat de architectuur van het project een meerwaarde voor Mol wordt. Zo moet er variatie zijn, maar tegelijk ook een samenhangend en harmonieus geheel.”

De huidige gebouwen op de site worden in verschillende fases afgebroken.

De huidige gebouwen op de site worden in verschillende fases afgebroken. © Tommy Maes

De realisatie van het project Keirlandse Zillen verloopt in verschillende fases. Zo wordt in 2022 de westelijke zone bouwrijp gemaakt. Tussen 2022 en 2024 staat de aanvraag en bouw van de eerste vier meergezinswoningen op het programma, inclusief gedeeltelijke parkaanleg. In 2023-2024 wordt de oostelijke zone bouwrijp gemaakt. En tussen 2025 en 2028 worden de resterende meergezinswoningen gebouwd en de verdere parkaanleg gerealiseerd. (Tommy Maes )

Aangeboden door onze partners

Gerelateerd

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Mol in als startgemeente.

Nu in het nieuws