Met een rijdend platform werd de brug op de juiste plek gereden. 

Met een rijdend platform werd de brug op de juiste plek gereden. © Infrabel

Nieuwe spoorwegbrug in Smisstraat op haar plaats gereden: “In februari weer open voor het verkeer”

Muizen -

De nieuwe spoorwegbrug in de Smisstraat in Muizen (Mechelen) werd dit weekend op haar plaats gereden. Het gevaarte van maar liefst 750 ton werd de voorbije maanden gebouwd en minutieus op de goede plaats gezet via een rijdend platform. Als alles volgens plan verloopt opent de nieuwe brug in februari volgend jaar voor het verkeer.

Stijn Van de Sande

Afgelopen zomer opende Infrabel al de nieuwe Johnny Ronaldobrug in Muizen. Niet veel later werd de Smisstraat even verderop afgesloten en werd de bestaande brug van meer dan honderd jaar oud afgebroken. De afgelopen maanden werd de nieuwe brug ter plaatse, naast het spoor gebouwd. Met een speciaal beweegbaar platform werd de brug zaterdagochtend op haar plaats gereden. “Het was millimeterwerk, maar de operatie is succesvol verlopen”, zegt Frédéric Petit van Infrabel.

De nieuwe brug is haast een kopie van de Johnny Ronaldobrug, die 35 meter lang en ruim dertien meter breed is. De brug heeft een gewicht van ongeveer 750 ton. “Het grote verschil met de Ronaldobrug is dat de bovenbouw van deze brug al zo goed als klaar is”, aldus Petit. “Nu starten we met de afwerking. Als alles volgens plan verloopt en we gespaard blijven van een extreem strenge winter, dan kunnen we de brug in de loop van februari 2022 opnieuw openstellen voor het verkeer.”

De nieuwe brug is haast identiek aan de Johnny Ronaldobrug, die afgelopen zomer ingehuldigd werd.

De nieuwe brug is haast identiek aan de Johnny Ronaldobrug, die afgelopen zomer ingehuldigd werd. © Dirk Vertommen

De naamgeving voor de Johnny Ronaldobrug kwam er na een oproep van Muizenaar Theo Vervliet. Hij wilde daarmee de bekende circusartiest eren. “Voorlopig heeft de brug in de Smisstraat nog geen naam”, aldus Petit. “Maar wanneer er goede suggesties komen vanuit de buurt en de stad is ermee akkoord, willen we zeker bekijken of we ook deze brug een naam kunnen geven.”

De hinder voor het spoorwegverkeer bleef tijdens het inrijden van de brug beperkt. Op het reizigersverkeer was er geen impact en het goederenverkeer werd omgeleid. “In tegenstelling tot de Ronaldobrug, ligt de nieuwe brug niet over drie maar slechts over twee spoorlijnen. De spoorlijnen waarboven er gewerkt wordt, zijn uiteraard buiten dienst, maar de treinen tussen Mechelen en Leuven kunnen gewoon blijven rijden.”

Gerelateerd