Marc Dergent bij de buitenpiste van Dena Stables. “De milieupolitie deed zelfs moeilijk over die witte, verplaatsbare scheidsrechterhokjes.” 

Marc Dergent bij de buitenpiste van Dena Stables. “De milieupolitie deed zelfs moeilijk over die witte, verplaatsbare scheidsrechterhokjes.” © Guy Van Nieuwenhuysen 

Regelneverij bedreigt voortbestaan manege Dena Stables: “Turnhout wil mij hier weg”

Turnhout -

Het stadsbestuur dringt bij de directies van bedrijven op de Veedijk aan om vrachtwagens voortaan te parkeren op de vrachtwagenpark Veedijk. Dena Stables, dat aan die parking grenst, zou deze vanaf 3 november niet meer mogen gebruiken. Eigenaar Marc Dergent begrijpt het niet meer. “Turnhout doet alles om me hier weg te jagen.”

Guy Van Nieuwenhuysen

Een fragment uit Gazet van Antwerpen van 6 december 2003: “In Zevendonk, een gehucht van Turnhout, is een vergunning afgeleverd voor een manege. Dat lijkt niet echt nieuws, maar dat is het wel. Dat iemand eerst alle vergunningen aanvraagt vooraleer hij een manege uitbaat, ligt minder voor de hand dan het wel lijkt.”

Toen Marc Dergent het plan opvatte om een vergund rundveebedrijf in Zevendonk om te bouwen tot een manege met overdekte buitenpiste, zorgde hij ervoor dat alle vergunningen daarvoor in orde waren. Dat was de moeilijkste weg en het duurde verscheidene jaren voor hij Dena Stables kon openen. Dergent maakte duidelijke afspraken met het stadsbestuur én met de intercommunale IOK dat bedrijventerreinen inricht. Dat laatste was ook nodig, want de manege zou deel uitmaken van de bufferzone tussen een nog aan te leggen industriezone Veedijk en het gehucht Zevendonk.

Gezamenlijke parking

Bij de inrichting van de industriezone Veedijk plande IOK een parking voor de ingang van de manege. Het was een gezamenlijke parking voor de nabijgelegen bedrijven, maar Dena Stables kreeg de toestemming om er, wanneer er wedstrijden waren in het weekend, paardentrailers en dergelijke te plaatsen.

Tijdens weekends wordt de gezamenlijke parking van de bedrijvenzone ingenomen door paardentrailers. Dat zou vanaf november niet meer mogen. 

Tijdens weekends wordt de gezamenlijke parking van de bedrijvenzone ingenomen door paardentrailers. Dat zou vanaf november niet meer mogen. ©  RR

De afspraak was duidelijk en werd jarenlang goed nageleefd. Tot het stadsbestuur in 2017 de parking plots bestempelde als vrachtwagenparking. Er ontstond een discussie tussen stad en manege, waarna de oude afspraken weer werden gerespecteerd. Meer zelfs: als een vrachtwagen te lang op de parking zou blijven staan, moest Marc Dergent de politie op de hoogte brengen. Samen waakten ze dus over het correcte gebruik van de parking, die ook de enige toegang tot de manege is.

Milieupolitie komt langs

Sinds vorig jaar is er meer dan een kink in de kabel. “Het begon met een bezoek van de milieupolitie”, vertelt Marc Dergent. “Die had klachten ontvangen over geluidshinder. Ik stelde de agent voor om met de klager aan de tafel te gaan zitten om een oplossing te vinden. Daarvan kon geen sprake zijn.”

Dergent schakelde een bedrijf in om het geluid te meten. Dat kon geen hinder waarnemen, tenzij van de nabijgelegen windmolens of autosnelweg. “Ik heb mijn propere kleren aangetrokken en ben zelf bij alle buren gaan aanbellen. Ik heb negentig adressen gehad. Niemand had ooit geklaagd over geluidshinder die van de manege afkomstig was.”

Een tijdje later stond de agent weer aan de deur. Hij controleerde zowat alles wat er te controleren viel. “Voor de meeste zaken kon ik vergunningen of toelatingen voorleggen, voor een paar kleine inbreuken was ik meteen bereid die in orde te maken. Meer zelfs, ik wilde met het stadsbestuur alle geldende afspraken vernieuwen. Ik heb immers plannen om de keuken wat uit te breiden en de buitenpiste te vergroten. Daarvoor heb ik vergunningen nodig. Het gaat om een investering van ongeveer 600.000 euro.”

Geen vergunningen mogelijk

Het overleg kwam er. Aan de tafel zaten de schepen van Ruimtelijke Ordening Els Baeten (N-VA), diverse ambtenaren, de architect die Dena Stables had aangesteld en Marc Dergent zelf. “Het overleg was een dovemansgesprek. Ik zou geen enkele vergunning meer krijgen, voor wat dan ook, zo lang ik gebruik zou maken van de parking. Ik heb gevraagd om aan te tonen dat deze parking is voorbehouden voor vrachtwagens. Daarover staat niets in het Ruimtelijk Uitvoeringsplan. Integendeel. Als antwoord kreeg ik de vraag of ik niet stilaan pensioengerechtigd was.”

Kaften vol documenten, plannen, vergunningen en pv’s illustreren de strijd die Dena Stables moet leveren met de lokale overheid om de manege open en rendabel te kunnen houden. 

Kaften vol documenten, plannen, vergunningen en pv’s illustreren de strijd die Dena Stables moet leveren met de lokale overheid om de manege open en rendabel te kunnen houden. ©  Guy Van Nieuwenhuysen

Vorig weekend vond in Dena Stables het Belgisch Kampioenschap Voltige plaats. “Op zo een moment staat die parking vol paardentrailers. Ik heb het stadsbestuur voorgesteld om aan de achterkant van de manege een parking voor auto’s en kleinere paardentrailers aan te leggen. Dan zou die wel via de Tielendijk bereikt moeten worden. Men luistert niet eens naar mijn vraag.”

Marc Dergent heeft een advocatenkantoor ingeschakeld om uit de impasse te geraken. Dat kost hem handenvol geld. “Ik heb destijds al het geld van mijn carrosseriebedrijf geïnvesteerd in deze manege. Ik word daar niet rijk van. Maar dit is een sportclub en een sportterrein dat de gemeenschap niets kost. Dat kan je van de Leemshoeve niet zeggen. Als ik deze manege verkoop, komt ze in handen van een bedrijf dat alleen nog zaken doet met mensen als Bill Gates of Bruce Springsteen. Voor de gewone paardensportbeoefenaar is hier dan geen plaats meer. Ik had op enig eerbied voor deze aanpak gerekend, maar ik krijg het gevoel dat ik word gezocht. Dan stopt het voor mij.”

Dergent is ten einde raad. “Ik sta hiermee op en ga ermee slapen. Ik voel dat de druk wordt verhoogd. Ik sta met de rug tegen de muur. Op de duur zakt de moed in mijn schoenen. Dan verkoop ik beter alles en investeer ik mijn geld in Benidorm of Tenerife. Ik vermoed dat ik daar wel welkom ben.”

Geen vrachtwagenparking

Burgemeester Paul Van Miert (N-VA) wil niet uitgebreid reageren op het conflict tussen stadsbestuur en Dena Stables. “Maar ik vind het persoonlijk geen goed idee dat we op die plaats een vrachtwagenparking hebben. Dat heeft niets met de manege te maken, wel met het noodzakelijke toezicht. Ik denk dat we meer gebaat zijn bij een commercieel uitgebate vrachtwagenparking, met controle en met sanitair, die vlak bij de afrit van de snelweg ligt.”

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Turnhout in als startgemeente.

Gerelateerd

Nu in het nieuws