© ATV

Bemanningslid (52) dat onderweg was naar Antwerpse haven sterft aan corona: “Een zware slag”

Een 52-jarige Filipijnse motortechnicus van de tanker Bow Summer, die op weg was naar Antwerpen, is vorige week maandag overleden aan Covid-19. Het Noorse schip ligt nu in afzondering ter hoogte van BASF.

De ‘Bow Summer’ voer sinds 20 september richting Antwerpen vanuit Zuid-Afrika. Maar bij het toekomen in Belgische wateren werden positieve coronagevallen gemeld aan de autoriteiten. Het schip ging voor anker aan de Wandelaar, de loodspost op de Noordzee, vanwaar zeeloodsen aan boord kunnen stappen.

De toestand van Godofredo Abiera Diana, een van de besmette bemanningsleden, verslechterde zo snel dat hij met de helikopter uit Koksijde vanop het water werd afgevoerd naar het Sint-Jansziekenhuis in Brugge. Maar hij overleed al tijdens de vlucht.

Het schip ligt nu al sinds 15 oktober voor anker aan kaai 773, vlak bij BASF. “De crew is regelmatig getest”, zegt Anngun Dybsland, woordvoerder van de rederij Odfjell. “Wie positief testte, is naar een afzonderingslocatie gegaan (in Deurne, red.). Het gaat over dertien mensen. Aan boord zitten nu nog twaalf bemanningsleden, die ook meermaals getest zijn en in goede gezondheid verkeren.”

 

 ©  koen fasseur

Havenaalmoezenier Jos Vanhoof van Apostolatus Maris is verbaasd over het overlijden. “De laatste maanden kenden we ongeveer één keer per maand wel een schip waarvan de bemanning in quarantaine moest, maar coronasterfgevallen van zeelui hebben we niet gehad. Het is tamelijk verbazend dat iemand van aan boord is gestorven. Ik heb de bemanning nog niet gehoord, maar voor hen moet dit ook een zware slag zijn.”

“Vrijdag wordt aan boord van het schip een herdenkingsviering gehouden. Dat met toelating van de overheid, nu de bemanning op het schip al drie keer negatief testte.”

Besmetting aan boord?

Het schip was wekenlang onderweg vanuit Zuid-Afrika. Of het slachtoffer van in het begin besmet was, of door een (asymptomatische?) collega besmet is geraakt, is niet duidelijk. Feit is wel dat door corona de zeevaart al anderhalf jaar lang fors verstoord is. Allerhande reisbeperkingen en quarantaineregels maken internationale crewwissels nog steeds niet gemakkelijk. Er zouden al acht zeelui klaarstaan voor een crewwissel.

 

 ©  koen fasseur

Vaccinaties

Ons land startte enkele maanden geleden als eerste Europees land met een programma om ook zeelui zo snel mogelijk te vaccineren, om zo de gezondheid van de zeelui én de transportketen beter te beschermen.

Of Abiera Diana gevaccineerd was, is niet duidelijk. “De grote meerderheid van ons personeel is volledig of gedeeltelijk gevaccineerd”, zegt Dybsland nog. “Over de vaccinatiestatus van de overledene mogen we om privacyredenen niets kwijt. We werken nauw samen met de gezondheidsautoriteiten en waarderen de steun die we van hen krijgen.”

Tegenwerking

Vanhoof merkt in de maritieme sector nog heel wat problemen met de vaccinatie van zeelui. “Ik hoor gevallen waarbij de officieren wel gevaccineerd zijn, maar de andere bemanningsleden niet. Soms heeft een agentuur of hebben kapiteins interesse om hun crew te laten vaccineren. Dat kost 36 euro per vaccin, nog zonder transport, en ze lijken ook voorrang te geven aan werk aan boord. Vorige week kreeg ik daar nog een klacht over van een aantal matrozen, en toen ik vroeg of ik kon helpen, hadden ze schrik dat hun klacht bij mij in het verkeerde keelgat zou schieten bij de oversten.”

Chirstoph Meeussen

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Antwerpen in als startgemeente.

Nu in het nieuws