Lantis koppelt spektakel aan opening park & rides: partypret in een ... parkeergarage

Parkeergarages zijn doorgaans naargeestige plekken waar je alleen komt uit noodzaak. Dat geldt niet voor de gloednieuwe park & ridegarages van Lantis, bouwheer van Oosterweel. Ze zijn open aan vier kanten, hebben smalle stukken groen tussen of naast de parkeerplaatsen, warmhouten stutbalken en, jawel, zelfs toiletten.

Dirk Hendrikx

In december 2016 keek Bart De Wever tijdens een Antwerpse handelsmissie in Seoel (Zuid-Korea) met bewondering naar een parkeergarage daar. De toegang was geheel met beplanting omkranst. De Wever vroeg een medewerker om er een foto van te maken: het kan dus wel, iets charmants doen met die betonnen ondingen. Wie weet is daar de kiem gelegd voor de plantsoenen in de nieuwe park & rides op Linkeroever en Luchtbal. Bij de p+r in Merksem ligt het groen ernaast.

De nieuwe p+r is herkenbaar aan de grote letters aan de gevel. 

De nieuwe p+r is herkenbaar aan de grote letters aan de gevel. ©  Jan Van der Perre

De drie parkeergarages voor Oosterweel zijn zo goed als klaar, goed voor bijna vierduizend parkeerplaatsen. Merksem en Luchtbal openen op 1 december, Linkeroever in januari. Het inwijdingsfeestje voor p+r Linkeroever vond zondagmiddag plaats, op de dakverdieping, met magnifiek uitzicht over de skyline van Antwerpen en richting haven de koeltorens van Doel, wazig in de verte; dichterbij het water van Blokkersdijk en de in de zon blinkende installaties van industriebedrijven, waaronder het intussen maar al te bekende 3M.

Lantis was op het idee gekomen om enkele dj’s luide dansmuziek te laten spelen en een paar honderd jongeren en ook wel wat ouderen uit te nodigen. Twee weken geleden had Lantis een wereldkampioenschap tikkertje georganiseerd in de garage van Luchtbal. Om het aparte karakter van de parkeerplekken in de verf te zetten en waarschijnlijk ook om wat reclame te maken: het is nog afwachten of de parkeerplaatsen vlot gevuld zullen geraken.

1 euro per dag

Vermoedelijk is ook daarom de prijs heel laag gehouden. Voor 1 euro kun je er een hele dag de auto kwijt. Zelfs passeren aan de betaalautomaat zal niet nodig zijn. Er staan camera’s met nummerplaatherkenning: bij het buitenrijden gewoon bankkaart voor de scanner houden en het is in orde.

Zo ziet de nieuwe parking er van binnen uit. 

Zo ziet de nieuwe parking er van binnen uit. ©  Jan Van der Perre

Voor elektrische chauffeurs staan er dertig laadpalen en twee snelladers. Over enkele maanden zul je hier ook kunnen overstappen op elektrische fietsen en er is een bewaakte fietsenstalling voor wie de fiets wil inruilen voor tram of bus.

Geen alcohol

Op het feestje is het gezellig, al betreuren sommige aanwezigen dat er geen alcohol wordt geschonken. “Voor de veiligheid”, zeggen de mensen van Lantis. Ook zijn tot leedwezen van de gasten de frieten al snel op. “Maar het is hier heel mooi en het zal ook handig zijn”, roept een groepje vriendinnen in koor.

Cynthia (links) met enkele vriendinnen. 

Cynthia (links) met enkele vriendinnen. ©  rr

Een van hen, Cynthia, moet elke werkdag van Beveren naar Antwerpen waar ze in de horeca werkt. “Ik parkeer nu op de Blancefloerlaan, wat mij bijna 5 euro kost. Dus ga ik direct naar hier komen”, zegt ze.

Nadia en gezelschap klinken met frisdrank op de parkeergarage van Lantis. 

Nadia en gezelschap klinken met frisdrank op de parkeergarage van Lantis. ©  rr

Ook Nadia, die met een groepje is afgezakt uit het noorden van de stad, is enthousiast. “Wij moeten geregeld vanuit Temse en Hoevenen naar de stad; dan wordt de park & ride aan de Luchtbal interessant.”

Bereikbaarheid

De parkeergebouwen moeten er mee voor zorgen dat Antwerpen bereikbaar blijft nu de Oosterweelwerken op de rechteroever echt van start zijn gegaan. Vandaag sluiten de twee opritten van het complex Merksem van de Antwerpse Ring richting Nederland. Ze gaan zelfs tíén jaar lang dicht.

Goed nieuws is dat de werken op de linkeroever een voorsprong op het schema hebben van zes maanden (volgens Lantis) tot zelfs een jaar (zo maakt de aannemer zich sterk). Hoe dat kan? “De aannemer heeft in zijn plannen een vlotte verkeersdoorstroming moeten garanderen en hij heeft daar allerlei tijdelijke oplossingen voor bedacht, zoals een tijdelijk knooppunt Sint-Anna, in afwachting van de oplevering van het definitieve. Maar nu blijkt het mee te vallen en een deel van die oplossingen, waaronder het knooppunt, is niet nodig”, zegt woordvoerster Annik Dirkx. “Ook kan er gelijktijdig worden gewerkt aan de weg en aan de leefbaarheid, met bijvoorbeeld geluidsschermen en fietspaden. Ook dat is een meevaller.”

Het uitzicht vanaf de p+r. 

Het uitzicht vanaf de p+r. ©  Jan Van der Perre

 

 ©  Jan Van der Perre

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Linkeroever in als startgemeente.

Gerelateerd

Nu in het nieuws