Analyse. Fietsstraat maken van de Turnhoutsebaan is een stap in de goede richting, dat meent ook het gros van de Antwerpenaars

Het stadsbestuur en andere wegbeheerders weten wat hen te doen staat. Uit de peiling van het onderzoeksbureau iVox in opdracht van Gazet van Antwerpen blijkt dat 53% van de ondervraagden niet vindt dat de verkeersveiligheid is toegenomen. En bij een kwart staat het thema in de top drie als prioriteit. Een verrassing is dit resultaat niet. Antwerpen is niet alleen een drukke, maar op veel plekken ook een verkeersonveilige stad.

Patrick Van de Perre

GVA-peiling


8 op de 10 Antwerpenaren woont graag in de stad en toch zegt meer dan de helft dat de verkeersveiligheid de laatste jaren niet is toegenomen. De Antwerpenaar is chauvinistisch, maar bovenal ook kritisch. Vandaag belichten we het thema MOBILITEIT, wat de absolute prioriteit moet krijgen, blijkt uit de peiling van Gazet van Antwerpen.   

LEES OOK. Bijna zes op de tien Antwerpenaren is blij met Turnhoutsebaan als fietsstraat

In de eerste plaats zijn het natuurlijk de weggebruikers zelf die verantwoord gebruik moeten maken van het openbaar domein. Maar ook de stad Antwerpen kan meer doen. Nieuw aangelegde straten en pleinen worden doorgaans meteen ook een stuk veiliger. Waar een heraanleg nog niet op de agenda staat is dat een stuk minder en moet er ingegrepen worden. Wijkcirculatieplannen, iets waar dit stadsbestuur niet dol op is, verkeer scheiden en andere relatief eenvoudige ingrepen kunnen al een flink stap vooruit zijn.

Het stadsbestuur kan hierin best een aantal inspanningen doen. De fietsstraat op de Turnhoutsebaan is daar een voorbeeld van. Gelanceerd door Vlaams minister Lydia Peeters, met frisse tegenzin onthaald door mobiliteitsschepen Koen Kennis. Waterdicht is het plan niet, dat is er geen enkel. Maar een stap in de goede richting is het wel. Al was het maar omdat een drukke baan inrichten als fietsstraat automobilisten doet beseffen dat ze niet de enige zijn die de straat gebruiken.

Koen Kennis kan zich laten inspireren door de resultaten in de peiling. Zes op de tien ondervraagden steunt een fietsstraat op de Turnhoutsebaan. Blijkbaar zijn veel Antwerpenaren wel degelijk bereid om hun rijgedrag aan te passen aan dat van de zwakke weggebruiker. Het zou voor het stadsbestuur een signaal moeten zijn dat hun aversie voor het plan niet breed gedragen wordt. Tijd om het geweer van schouder te veranderen dus.

Uit de peiling blijkt eveneens dat de auto steeds meer terrein verliest in de stad. Slechts één op de tien gebruikt dagelijks de auto en de opmars van de fiets gaat verder. Het is een trend die al langer is ingezet en die opnieuw bewijst dat de auto weliswaar welkom moet zijn in Antwerpen maar niet ten koste van alles en iedereen.

LEES OOK. Bijna zes op de tien Antwerpenaren is blij met Turnhoutsebaan als fietsstraat

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Antwerpen in als startgemeente.

Gerelateerd

Nu in het nieuws