René Van Gysel aan het kruispunt op de Ring. Overstekende fietsers hebben groen wanneer auto’s de Ring oprijden. 

René Van Gysel aan het kruispunt op de Ring. Overstekende fietsers hebben groen wanneer auto’s de Ring oprijden. © Chris Van Rompaey

Fietser twee keer aangereden op zelfde kruispunt: “Maak het toch conflictvrij”

Lier -

Fietser René Van Gysel (52) uit Lier werd vorige week voor de tweede keer in drie jaar tijd aangereden op hetzelfde kruispunt in Lier. De man vraagt om er een conflictvrij kruispunt van te maken en om de verdwenen markeringen opnieuw te schilderen.

Chris Van Rompaey

René Van Gysel is in drie jaar tijd nu al twee keer aangeraden op het kruispunt van de Ring (R16) met de Hagenbroeksesteenweg. “Al zeventien jaar steek ik daar met mijn fiets de Ring over op weg naar mijn werk in Wijnegem”, vertelt René. “Als je van de kant van de Lispersteenweg komt en vervolgens de Ring wil oversteken, moet je dat aan de linkerkant van het kruispunt doen. Het grote probleem is dat je daar als fietser op hetzelfde moment groen hebt als de auto’s die linksaf de Ring willen opdraaien.”

In levensgevaar

De eerste keer dat René op het kruispunt werd aangereden, was op 24 oktober 2019. “Ik droeg toen nog geen fietshelm. Gevolg: een schedelbreuk tot onder mijn oogkas en een erg gecompliceerde schouderbreuk. Ik verkeerde in levensgevaar. Voor de schouderreconstructie moest ik zelfs in het ziekenhuis in Leuven opgenomen worden. Professor Stefaan Nijs, de bekende traumachirurg uit de tv-reeks Topdokters, slaagde erin mijn schouder volledig te herstellen. Er zitten drie metalen platen en veertien vijzen in. Ik was dik acht maanden werkonbekwaam en heb nu nog altijd kinesitherapie nodig.”

René Van Gysel na zijn ongeval in 2019. 

René Van Gysel na zijn ongeval in 2019. © rr

Ondertussen rijdt René alweer een hele tijd met zijn fiets naar werk. Zonder ongevallen, tot vorige woensdag het noodlot weer toesloeg. “Op hetzelfde kruispunt werd ik opnieuw aangereden door een bestelwagen die links de Ring op reed. Dankzij mijn fietshelm bleef de schade nu beperkt tot een polsbreuk en wat schaafwonden. Ik heb wel behoorlijk veel geluk gehad deze keer, want ik ben drie meter verder tot tegen de verkeerslichten gevlogen.”

Fluokleding

“Voor alle duidelijkheid: ik kruis de Ring echt heel voorzichtig en kijk naar rechts of er auto’s naderen”, onderstreept René. “Maar van het moment dat je aan het oversteken bent, zijn er enkele seconden waarin je moeilijk kunt inschatten of een auto al dan niet zal stoppen. Ondanks mijn fluokleding, verlichte helm, reflectoren en fietslichten val ik blijkbaar nog altijd niet genoeg op. Vandaar mijn vraag of hier geen conflictvrij kruispunt van gemaakt kan worden. Ik vraag het nu, want ik vrees dat ik het na een derde ongeval niet meer ga kunnen vragen. Ook de wegmarkering mag trouwens eens vernieuwd worden.”

©  Chris Van Rompaey

De Ring rond Lier is een gewestweg en dus is het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) er de beheerder van. “Verkeersveiligheid is een prioriteit voor minister Lydia Peeters (Open Vld) en het is haar ambitie om jaarlijks 125 kruispunten op de Vlaamse gewestwegen conflictvrij te maken”, reageert AWV-woordvoerder Gilles Van Goethem. “Op termijn moeten alle kruispunten conflictvrij worden. Dat is een van de 37 maatregelen in het nieuwe verkeersveiligheidsplan.”

Meldingen over het wegennet, zoals markeringen die aan vernieuwing toe zijn, kun je best doorgeven via het Meldpunt Wegen, zegt Van Goethem. “Dan komt de melding meteen bij de juiste dienst terecht en wordt ze verder opgevolgd.”

Tellingen

De stad Lier heeft het kruispunt al langer in het vizier. “Naar aanleiding van het eerdere ongeval en ook meldingen van de Fietsersbond, heeft de stad gevraagd om dit kruispunt tegen het licht te houden”, zegt schepen van Mobiliteit Bert Wollants (N-VA). “Daarvoor organiseerde AWV tellingen en in mei bracht het ook een plaatsbezoek. Op basis daarvan gaat AWV het kruispunt verder evalueren.”

De schepen probeert het probleem uit te leggen: “Enerzijds is de lichtenregeling er niet conflictvrij is en anderzijds is er op twee plaatsen een bypass vóór de verkeerslichten. Die bypass is daardoor per definitie niet conflictvrij, want niet opgenomen in de lichtenregeling. Daarnaast is het ook zo dat fietsers en voetgangers op andere momenten groen kunnen hebben, wat voor verwarring zorgt bij autobestuurders.”

Volgende maand volgt nieuw overleg met het AWV. “Daarin komt het kruispunt opnieuw aan bod en kijken we naar een aanpassing van de lichtenregeling.”

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Lier in als startgemeente.

Gerelateerd

Nu in het nieuws