De kraan die de luikdeksels optilt en verplaatst, zodat het ruim open komt te liggen. Tijdens die tiloperatie liep het grondig fout.

De kraan die de luikdeksels optilt en verplaatst, zodat het ruim open komt te liggen. Tijdens die tiloperatie liep het grondig fout. © rr

Dood dokwerker (59) in Antwerpse haven gevolg van “zwakke veiligheidscultuur” volgens onderzoek

Antwerpen -

Een sterfgeval van een 59-jarige dokwerker midden vorig jaar in de Antwerpse haven komt er door een zwakke veiligheidscultuur, zowel aan boord als bij de organisatie van de havenarbeid. Dat concludeert een onderzoeksrapport. Er werd intussen actie ondernomen.

Op 14 juli 2020 raakte de 59-jarige Antwerpenaar Dirk D. aan boord van het schip Cimbris geplet toen bij een losoperatie een portaalkraan een loodzwaar luikdeksel verplaatste. Dat gebeurde aan kaai 753 bij Antwerp Bulk Terminal, waar kolen moesten worden uitgeladen.

“De liftoperatie was niet goed gepland, werd niet goed gesuperviseerd en niet op een veilige manier uitgevoerd. De communicatie tussen de scheepsbemanning en de dokwerkers was ondermaats en de veiligheidscultuur was zwak”, concludeert het onderzoeksrapport.

“Niemand zag dat de stuwadoor zich tussen de bewegende kraan en het luik begaf, wellicht om te gaan kijken hoe zijn team in het ruim aan de slag was. In weerwil van de procedures van het schip werd er geen tweede crewlid ingezet om op de uitkijk te staan.”

Niet eerste dode op schip

“Het was duidelijk dat de veiligheidscultuur aan boord van de Cimbris zwak was”, schrijven de onderzoekers nog. “Dit was het tweede dodelijke ongeval met een luikdeksel en een portaalkraan op de Cimbris. Ondanks de lessen in het onderzoeksrapport, werd prioriteit gegeven om ‘de klus te klaren’, in plaats van de veilige werkpraktijken uit de scheepsprocedures te implementeren. Het was ook duidelijk zichtbaar dat de veiligheidscultuur van de havenarbeiders zeer zwak was.”

De scheepsmanager, het Duitse Briese Dry Cargo, heeft intussen actie ondernomen om de instructies te verbeteren. Er zou nu ook steeds een tweede persoon toekijken. Werkgeverscentrale CEPA, die de havenarbeiders tewerkstelt, heeft de veiligheidsprocedures nagekeken en een veiligheidsinstructiekaart uitgegeven, waarin de rol van veiligheidswacht wordt beschreven.

Het schip vaarde onder Gibraltarese vlag en het was daardoor de Britse Marine Accident Investigation Branch (MAIB) die een onderzoek uitvoerde van het incident in de Antwerpse haven, waarover de maritieme site Flows donderdag eerder berichtte.

(cm)

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Gerelateerd

Nu in het nieuws