© RTV

Hondapark in Olmen heeft nieuwe vergunning: “Blij dat er een oplossing uit de bus is gekomen”

Olmen -

Vlaams minister van omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft een nieuwe vergunning afgeleverd voor het Hondapark in Olmen (Balen). Het motorcross-oefencircuit moest begin dit jaar dicht nadat de Raad van State de vergunning vernietigde. “We hebben water bij de wijn gedaan, maar ik ben blij dat er een oplossing is”, zegt uitbater Marc Dammen.

Het Hondapark is een oefencircuit voor motorcrossers dat sinds 1971 in Olmen is gevestigd en zowel door professionele crossers als amateurs wordt gebruikt. De Raad van State trok in februari dit jaar de vergunning in wegens onduidelijkheid over welke geluidsnormen er mogen gelden voor het motorcrosscircuit. Die uitspraak kwam er na een klacht van milieuorganisatie VALK (Vzw Aktiegroep Leefmilieu Kempen). Sindsdien is het oefenterrein gesloten.

De sluiting van het Hondapark veroorzaakte heel wat deining, zowel in de gemeente Balen zelf als in de motorcrosswereld. Daarom gingen Motorsport Vlaanderen en de kabinetten van ministers Zuhal Demir van Omgeving en Ben Weyts van Sport meteen in overleg om een oplossing uit te werken. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft nu een nieuwe vergunning afgeleverd voor het motorcrossterrein.

“De voorbije maanden ging ik het gesprek aan met vele gepassioneerde mensen binnen de motorsport en ook de uitbater van het circuit van Olmen”, zegt Demir. “Ik koos ervoor het onderste uit de kan te halen om de motorsport zo veel mogelijk extra zuurstof te geven. Vlaanderen heeft een mooie geschiedenis in de motorsport, maar ook in de toekomst moet de sport een plaats kunnen hebben in Vlaanderen”.

Geluidswerende buffers

De opmaak van de nieuwe vergunning komt volgens de minister tegemoet aan de opmerkingen van de Raad van State. “De exploitatie en de impact op het geluid werden maximaal gemotiveerd en beoordeeld”, zegt minister Demir. “Zo zijn de geluidswerende buffers rond het terrein beter omschreven dan in het vroegere dossier. Het gaat om bermen met houtkanten en in het noorden een bosstrook van tachtig meter.”

Het Hondapark heeft de afgelopen maanden stilgelegen.

Het Hondapark heeft de afgelopen maanden stilgelegen. © Tommy Maes

Concreet gaat het om een vergunning voor één omloop voor hoogdynamische motoren voor trainingen van 1.800 meter, één beginnersomloop voor minder dynamische motoren van 600 meter en één mini-omloop voor kinderen van 300 meter. Als voorwaarde worden ook vaste openingsuren vastgelegd. Zo kan er van 9 tot 19u getraind worden met laagdynamische oefenmotoren en motoren voor kinderen. Hoogdynamische competitiemotoren mogen tijdens weekdagen trainen van 12 tot 18u en in het weekend van 13 tot 18u. Een zondag in de maand moeten de competitiemotoren ook wegblijven. Wedstrijden met competitiemotoren zijn wel niet meer mogelijk, op vraag van de uitbater zelf.

Water bij de wijn

“Ik ben natuurlijk blij dat er een oplossing uit de bus is gekomen”, zegt uitbater Marc Dammen. “We hebben water bij de wijn gedaan, maar binnenkort kunnen er weer trainingen plaatsvinden op het circuit. Wanneer het Hondapark ook effectief opengaat, staat nog niet vast. Eerst moeten we alles op organisatorisch vlak in orde brengen. Professionele crosswedstrijden zijn niet meer mogelijk volgens de nieuwe vergunning. Maar ik ben er van overtuigd dat de motorcross in de toekomst overschakelt op elektrische motoren, zodra de technologie dat toelaat. De afgelopen maanden ben ik ook heel aangenaam verrast me de vele steun die ik heb gekregen van onder meer Joël Smets en de lokale politiek. Iedereen heeft zich ingezet om een oplossing uit te werken.”  (Tommy Maes )

Als eerste op de hoogte van wat er in jouw straat gebeurt?

Download de GVA-nieuwsapp en stel Balen in als startgemeente.