
Augustus 2017: net in de U-vormige Bocht van Bath verliest de CSCL Jupiter de hydraulische druk op zijn stuurinrichting. “Op zo’n incidenten kan je je voorbereiden”, zegt rivierloods Yves Verspreet. — © BELGA
ANALYSE. Waarom een Ever Given-ramp zich bij ons (niet) kan voordoen
Net zoals in het Suezkanaal kan ook op de Schelde een megacontainerschip voor megaproblemen zorgen, zeker bij eb. Toch zijn er fundamentele verschillen. De Schelde is veel breder, en vooral: een korps van ervaren loodsen hanteert zeer strenge regels en houdt permanent een oogje in het zeil.
Paul Verbraeken
Gerelateerd
Op de top van de ‘kathedraal van de haven’: zo onderhouden ze die enorme windmolens
Eerste containerreus uit Suezfile aangekomen in Antwerpen
Antwerpse haven krijgt extra meldpunt in strijd tegen drugssmokkel en fraude
De ogen van de dokken: “Hier helpen wij aanvaringen te voorkomen”
Nieuw plan moet spoor in de haven fors verbeteren: “Werkt nog op MS-DOS”