Abonnee worden? Kies je leesformule >

camera closecorrect downfacebook mail nextprevshare twitter video

Het Londense stadsbestuur gaat op korte termijn een heel resem nieuwe tijdelijke en permanente fietspaden aanleggen.  REUTERS

Zo grijpen deze wereldsteden de coronacrisis aan om fietsers en voetgangers meer plek te geven

Dat de coronapandemie de wereld door elkaar schudt en heel wat in beweging zet is een understatement. De Covid-19-crisis is al lang niet meer enkel een gezondheidscrisis, maar heeft intussen een impact op heel wat maatschappelijke domeinen. Zo dwingt de nood aan social/physical distancing steden over de hele wereld ertoe na te denken over de indeling van de publieke ruimte en de plaats die de verschillende weggebruikers moeten krijgen. Terwijl in Antwerpen burgers ’s nachts illegaal wegmarkeringen op de straat aanbrengen om het stadsbestuur tot handelen aan te manen, hebben in heel wat andere wereldsteden lokale besturen onder impuls van de coronacrisis, beslist om op korte termijn fietsers en voetgangers meer plek te geven. Wij lichten er deze week vier steden uit die de voorbije weken opvallende maatregelen troffen.

Voor jou geselecteerd