Je kan dit artikel lezen omdat je bent aangemeld als abonnee.

Abonnee worden? Kies je leesformule >

STANDPUNT. Noodnummer 1733 is het antwoord niet

STANDPUNT. Noodnummer 1733 is het antwoord niet

Foto: Victoriano Moreno

Kan een extra algemeen telefoonnummer bijdragen tot een betere doorverwijzing van patiënten naar de juiste arts? Er is namelijk een nieuw nummer in de maak voor mensen die in het weekend een dokter nodig hebben. Wie 1733 belt, legt uit wat hem of haar mankeert en wordt vervolgens doorverwezen naar de dokter van wacht, de spoeddienst of de eigen huisarts later in de week. Die extra triage moet ervoor zorgen dat iedereen de juiste hulp krijgt en vooral dat patiënten niet onnodig naar de spoeddienst gaan. Zo kan het nummer volgens de initiatiefnemers vermijden dat in de gezondheidszorg “middelen verslonden worden”. De spoedartsen geloven er niet in en protesteren. In het licht van de gigantische uitdaging waarvoor onze gezondheidszorg staat, is het een pietluttige discussie die vooral één ding duidelijk maakt: zo gaan we er niet geraken.

LEES OOK: Spoedartsen kanten zich tegen noodnummer 1733: forse kritiek op centrale voor niet-dringende hulp

Hoe organiseren we onze gezondheidszorg zo efficiënt mogelijk? Die vraag zal de komende jaren ...

Kris Vanmarsenille
Hoofdredacteur