Fietsen op het water: fietspaden op grachten in plaats van ernaast

In de grachten wordt een betonnen kamer geplaatst waardoor ze hun functie behouden, met daarop een bodemplaat voor een fietspad. Foto: Marc Peeters

Grobbendonk -

“Waarom leggen we bij wegenwerken het fietspad niet aan bovenop de gracht in plaats van ernaast? Dat is ruimte- én kostenbesparend.” Architect Luc Maes zocht en vond een commerciële partner om zijn ‘Vélonet’ in de praktijk te brengen. B’RAIN, een samenwerkingsverband tussen enkele bedrijven, sprong mee op zijn tandem.

Het opmerkelijke idee van Luc Maes werd gisteren voorgesteld bij betonbedrijf Eurodal in Grobbendonk. “Het principe van Vélonet is dat we betonnen ‘kamers’ in de gracht gaan plaatsen”, verduidelijkt Philippe Segers van Eurodal. “De kamers zijn voorzien van infiltratiegaten waardoor het water dat erin terechtkomt ter plaatse wordt gebufferd en kan insijpelen. Hierdoor blijven de grachten hun functie behouden. Bovenop de kamers wordt een bodemplaat gelegd. Netjes op elkaar aansluitend krijg je zo aan de oppervlakte een perfect fietspad. In de kamers voorzien we ook ruimte voor kabels van nutsmaatschappijen. Na het optillen van de afdekplaat kan je die kabels ook snel weer bereiken.”

B’RAIN, een samenwerkingsverband tussen de bedrijven Eurodal, Beton De Bonte, Tree Builders en Aquafix hoopt nu zo veel mogelijk openbare besturen en andere spelers op het terrein warm te maken voor het systeem.

Marianne Verhaert (Open Vld), burgemeester van Grobbendonk en tot voor kort projectingenieur bij Aquafin, is goedgeplaatst om het project in te schatten. “Een innovatief project dat een oplossing biedt voor vele onveilige fietspaden, waar een gemakkelijke oplossing niet voor de hand ligt. Minder ruimte-inname, minder onteigeningen en minder onderhoud voor de lokale besturen. Dit lijkt me een win-winsituatie.”

Door mph
Voor jou geselecteerd