DISCUSSIE. Moet de nieuwe Vlaamse regering de files aanpakken met rekeningrijden?

Foto: BELGA

CD&V legt bij de onderhandelingen voor de nieuwe Vlaamse regering de invoering van rekeningrijden opnieuw op tafel. Ook experts pleiten voor een (aangepaste) versie van het systeem, om de files en de uitstoot aan te pakken. Maar N-VA wil er niet van weten. Wat moet er volgens jou gebeuren?

Die kilometerheffing is duidelijk een netelig dossier waar een zweem van belastingverhoging over hangt. Bij N-VA zouden ze het dossier het liefst van al niet meer zien. Hun Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts, had de afgelopen legislatuur al zijn geld op die heffing gezet om de files terug te dringen. Maar in aanloop naar de verkiezingen kwam hij daarmee in de problemen. Vlaams Belang voerde een scherpe campagne tegen de heffing.

LEES OOK: (+) CD&V legt voorstel kilometerheffing weer op tafel, N-VA blijft resoluut tegen

Nochtans is het volgens experts een goede manier om de files en de uitstoot in Vlaanderen fors terug te dringen. Twee transporteconomen pleiten in hun paper ‘Superslim rekeningrijden voor dummies’ voor een versie die naar hun mening “aanvaardbaar” is voor de bevolking. “We zien dat superslim rekeningrijden de globale kost van een trip voor niemand verhoogt”, klinkt het.

LEES OOK: (+) Pleidooi voor ‘superslim’ rekeningrijden om files aan te pakken


Wat vind jij? Moeten we een kilometerheffing invoeren om het fileprobleem en de uitstoot aan te pakken? Of zijn er andere, betere oplossingen?

Discussieer mee via onderstaand formulier. Een greep uit de reacties verschijnt zaterdag in de krant.

Voor jou geselecteerd