DISCUSSIE. Het gaat niet snel genoeg met de duurzaamheid van onze auto’s: blijf jij liefst met je ‘vervuilende’ wagen rijden?

Foto: lwh

Het wagenpark in ons land vergroent minder snel dan verwacht. De belasting op inverkeerstelling (BIV), ook inschrijvingstaks genoemd, levert dan ook extra cash op voor de overheid, want de tarieven zijn variabel. Maar eigenlijk is dit minder positief nieuws, want voor het milieu moet de omschakeling sneller.

Sinds 2012 is een systeem opgezet om het wagenpark in ons land te vergroenen. Zo bepalen onder meer de CO2- en fijnstofuitstoot, maar ook de soort brandstof en een eventuele roetfilter de hoogte van de inschrijvingstaks. Zo ligt de BIV voor een recente, zuinige benzine op zo’n 100 euro, terwijl dat voor een vijf jaar oude diesel kan oplopen tot zo’n 600 euro.

Het systeem lijkt te verdedigen, maar dat er in 2018 15 miljoen méér binnen kwam dan verwacht, wijst erop dat we niet snel genoeg inzetten op wagens met lage (of géén!) uitstoot. Wat denk jij? Is deze ‘variabele’ inschrijvingstaks een goede manier om ons wagenpark groener te maken? Zou je sneller de stap zetten als je minder inschrijvingstaks betaalt? Of blijf je graag met je ‘vervuilende’ wagen rijden omdat je eraan gehecht bent?

Reageer via onderstaand formulier. Een aantal reacties wordt vrijdag gebundeld in Gazet van Antwerpen.

Door ph