Verouderde administratie laat single ouders in de kou staan

Een administratieve rompslomp, software van begin deze eeuw en inefficiënt beheer. Het Rekenhof is hard voor de Dienst voor Alimentatievordering (DAVO). Het gevolg is dat alleenstaande ouders te lang op hun geld moeten wachten of er zelfs niet in slagen een dossier in te dienen.

Niet dat het aan dossiers ontbreekt. Tussen de oprichting in 2004 en augustus vorig jaar ontving DAVO er 65.000. Liefst 24.000 daarvan zijn vandaag nog altijd niet afgerond, schrijft het Rekenhof. Daarnaast stijgt het aantal aanvragen exponentieel. In 2011 ging het nog om een dikke 13.000, vorig jaar stond de teller op 18.000. Dat hadden er nog meer kunnen zijn moest de procedure voor een aanvraag toegankelijker zijn.

DAVO helpt moeders en vaders die recht hebben op onderhoudsgeld maar het niet krijgen. Het probeert voor hen het niet-betaalde geld terug te vorderen en betaalt in afwachting daarvan voorschotten uit. Maar door een gebrek aan investeringen zit het nu op een berg die het niet verwerkt krijgt. “DAVO is het ondergeschoven kindje. Het bleef lang onduidelijk wie verantwoordelijk was. Mensen die daar werken voelen zich verwaarloosd”, zegt Marc Nijs van ACV. Alleenstaande ouders zijn de dupe, zegt Magda De Meyer, voorzitter van de Vrouwenraad. In 2016 verscheen al eens een kritisch rapport van het Rekenhof. “Maar de situatie is alleen maar verslechterd.”

Door agg