COLUMN. De Vlam-erover-Verkeersdrempel

Fenna Bouve Foto: Jan Van der Perre

Antwerpen / Borgerhout -

Fenna Bouve (40) woont met haar man en twee kinderen in Borgerhout. Sinds kort verzet ze zich tegen het te snel rijdend verkeer in onze straten in de door haar aangevuurde bewoners-actiegroep 30MAX. Ze droomt van een Antwerpen waar niet auto’s maar voetgangers, fietsers en spelende kinderen de sfeer bepalen! Voor deze krant is zij een van de vier columnisten mobiliteit.

Antwerpen veiliger en aangenamer maken voor voetgangers en fietsers: het staat in het bestuursakkoord, maar ik merk er niet veel van. Waar beginnen? Bij de ‘Foempige Fietsstraat’, de ‘Vergeten Venstertijd’ of de ‘Lul-toch-niet LEZ’? Allemaal showmodellen, windowdressing, losse flodders van mobiliteitsbeleid in een stad waar de praktijk en de beleidsmaatregel mij-len-ver uit elkaar liggen en vooral: waar de auto nog altijd de voornaamste en de meeste plaats krijgt. Dat moet anders! Daarom wil ik er in deze column nog ééntje opgooien: de ‘Vlam-erover-Verkeersdrempel’.

COLUMN. De Vlam-erover-Verkeersdrempel
Deze Flitsfiets stond opgesteld in de Gijselsstraat in Borgerhout Foto: Jan Van der Perre

De bewoners- actiegroep 30MAX deed in mei een eerste actie op straat: de ‘Flitsfiets’. Die heeft op één maand tijd in een zone 30-straat continu de snelheid van elk voorbijrijdend voertuig gemeten. Het toch wel schokkende resultaat: elke dag rijdt minstens één derde van de bestuurders sneller dan dertig, en gemiddeld zouden per dag 40.000 euro aan boetes kunnen worden uitgeschreven. Zouden kunnen, want mobiliteitsschepen Koen Kennis gaf tot onze verbijstering in een reactie toe dat ze ‘niet geloven in handhaving’. Yep: géén (nul) snelheidscontroles sinds de invoering van zone 30 in 95% van de stad.

Wabliefteru? Toch wel straf: onze schepen spreekt hiermee zijn eigen bestuursakkoord tegen. Ook in de districten is men duidelijk niet akkoord. Paul Cordy, de schepen van mobiliteit in het district Antwerpen (nochtans van dezelfde partij) tweette deze week: ‘Stop met infrastructuur aanpassen. Handhaaf’. Zelfs de politie is niet akkoord - al zeiden ze het met niet zoveel woorden: ‘op instructie van het stadsbestuur doen we geen snelheidscontroles.’ Wat een zootje.

Maar enfin, luister alstublieft eens even naar ons, uw burgers. Wij zeggen u dat het enkel inzetten op verkeersdrempels niet werkt. Bewijsstuk A: De Flitsfiets stond twintig meter achter zo’n drempel opgesteld. Eén auto slaagde erin om er aan 104 km/uur (!) over te vlammen, zoals tientallen per dag sneller dan 60 kilometer per uur.

Niet overtuigd? Over naar een kleine bevraging. In deze straten geven bewoners aan dat de verkeersdrempel niét afremt: het pas heraangelegde Moorkensplein, de Koningsarendlaan in Deurne, de Kattenberg, de Kerkstraat, de Van Luppenstraat, … ‘Die vierkante kussens helpen geen knijt’, klonk het bij een bewoner op de Collegelaan. ‘Resultaat van die kussens? Alles dichtgooien voor de drempel en nadien plankgas!’, zie iemand van de Karel De Preterlei. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Ook internationaal onderzoek en voorbeelden bewijzen duidelijk dat je òok moet handhaven. In Zürich wordt in de stadskern massaal gecontroleerd in de zone 50 en zone 30, met mobiele flitspalen. De boetes zijn relatief laag, maar de pakkans is zeer hoog en de boete zit een week later in de bus. Gevolg: bijna niemand rijdt te snel. Reken dus maar dat je het gedrag van mensen kan veranderen met snelheidscontroles. Om even het verschil in mentaliteit en succes van de aanpak aan te geven: het aantal doden in het verkeer per 100.000 inwoners per jaar in België is 5.8, in Zwitserland is dit 2.7. Reden: er wordt veel geflitst, vooral in steden en op landelijke wegen, en de boetes voor crazy rijgedrag zijn schrikwekkend hoog.

Handhaven is ook nog eens goedkoper dan al die drempels (50.000 euro per stuk, heb ik me laten vertellen). Dus komaan beleidsmakers: toon eens dat jullie het werkelijk menen met een verkeersveilige stad, met dat bestuursakkoord, en maak eindelijk werk van een serieuze zone 30. Als zoveel bewoners zeggen dat jullie structurele maatregel niet werkt, is het toch geen schande om van koers te veranderen? Aan de slag, alstublieft! Het zal onze stad zoveel veiliger en leefbaarder maken. Het lijkt op dit moment bijna alsof jullie dat zelf niet willen...

LEES OOK:

Flitsfiets betrapt massa’s snelheidsduivels in Borgerhoutse straat

“Stadsbestuur zoekt excuses om niet te flitsen”

Door Fenna Bouve

In één klik toegang tot al het nieuws. Download onze gratis GVA nieuwsapp

Voor jou geselecteerd