Actrice scherp voor de Kardashians: "Zeg neen tegen ongeloofwaardige reclame"

De Kardashians verdienen fortuinen, maar de manier waarop doet wel eens wenkbrauwen rijzen. Nu reageren ze voor het eerst op de beschuldigingen van Jameela Jamil, een bekende criticus van Amerika’s bekendste familie.

Jameela Jamil is geen fan van Kim, Kourtney en Khloe Kardashian, en evenmin van hun halfzussen Kendall en Kylie Jenner. Een foto van de zussen waarop hun gewicht werd vermeld (ze maken er dan ook geen geheim van wanneer ze enkele kilo’s verloren hebben), ligt aan de basis van de populaire Instagram-account I weigh die de Britse actrice en bekend voorvechtster van body positivism vorig jaar lanceerde. Met de account wil ze jonge meisjes en vrouwen wakkerschudden dat ze zoveel meer zijn dan een getal op de weegschaal. Ondanks wat de Kardashians hen wil doen geloven (of zelf geloven).

Jamil laat het ook niet na om de zussen elk apart onder vuur te nemen, wanneer die via sociale media “bullshit dieetproducten” zoals hongerstillende lolly’s en maaltijdvervangende shakes proberen te verkopen. Jamil verweet Kim onder meer een “vreselijke en giftige invloed” te hebben op jonge meisjes. Khloe werd gevraagd om toe te geven dat haar slanke lichaam niet alleen het resultaat is van “thee voor een platte buik”, zoals Khloe zelf beweert, maar dat “een persoonlijke trainer, voedingsdeskundige, chef-kok en een chirurg” verantwoordelijk zijn voor haar uiterlijk, “eerder dan een laxeermiddel”.

Snapchat-filmpjes

De opmerkingen van Jamil werden op sociale media gretig gedeeld en geliket, maar de familie-Kardashian liet ze niet aan haar hart komen. Dat de Kardashians helemaal niet onder de indruk zijn van de kritiek, verre van, blijkt ook nog eens uit een artikel van The New York Times naar aanleiding van hun verdienmodel.

In een reactie op de beschuldigingen van Jamil beweert Khloe dat ze nooit een kok in dienst heeft gehad. Ze wijst er fijntjes op dat ze al haar trainingssessies deelt via Snapchat, er goed van bewust zijnde dat niet iedereen zich die luxe kan veroorloven. “Ik toon in die filmpjes wat je moet doen, vijftien herhalingen, drie keer deze beweging, enzovoort.”

Volgens Kim staan zij en haar familieleden honderd procent achter elk product waarvoor ze reclame maken. Een product om tanden te bleken gebruikt ze ook echt (“ik heb geen porseleinen veneers zoals de mensen denken”), net zoals een instrument om haar taille te trainen (“ik koop ze voor al mijn vriendinnen die een baby hebben gekregen”). Toen Kendall in zee ging met Proactiv, een bedrijf vooral bekend om zijn driestappenplan tegen acne, werd dat op gehoon onthaald omdat mama Kris het over een “moedige en kwetsbare aankondiging” had. “Ze dacht dat ze nooit een model zou kunnen zijn door haar acne”, zegt Kim nu.

Kinderen prioriteit

Maar waarom moet de echtgenote van Kanye West nog haar gezicht verbinden aan tal van producten, nu de bankrekening al voldoende gespekt is? “Het is zeer eenvoudig werk dat je niet wegneemt van je kinderen, wat voor mij een enorme prioriteit is. Iedereen die dezelfde kansen zou krijgen, zou niet twijfelen”, zegt Kim, die er ook op wijst dat ze meer deals afslaat, dan dat ze er aanneemt.

Jamil heeft ze hiermee echter niet overtuigd. “In essentie zeggen ze: de pot op met jonge, makkelijk beïnvloedbare jongeren, of zij die worstelen met eetstoornissen, wij willen het geld”, schreef Jamil op Twitter in reactie op het artikel. “Ik heb dezelfde aanbiedingen gekregen als hen om reclame te maken voor deze spullen en ik kon neen zeggen, dus kunnen zij het ook.”

 

Door edm