Burberry zal onverkochte producten niet langer vernietigen

Bron © BELGA

Foto: REUTERS

Het Britse luxemerk Burberry gaat niet langer kledingstukken en cosmetica vernietigen die niet verkocht raakten. Het zal ook niet langer bont gebruiken in de collecties. Dat heeft Burberry donderdag aangekondigd.

Het vernietigen van onverkochte producten, in plaats van ze tegen spotprijzen te verkopen, is een courante praktijk bij luxemerken en grote ketens. Ze zien dat als een manier om hun intellectuele eigendom te beschermen en namaak tegen te gaan.

Maar Burberry heeft nu een strategie ontwikkeld om verspilling tegen te gaan. Onderdeel daarvan is niet langer producten te vernietigen. In 2017 bijvoorbeeld vernietigde het luxemerk voor meer dan 28 miljoen pond (31 miljoen euro) aan producten. Het zal nu meer inzetten op hergebruiken, herstellen, weggeven en recycleren.

Tegelijk kondigde Burberry aan dat het niet langer bont zal gebruiken. De bestaande producten met bont zullen geleidelijk verdwijnen. “Moderne luxe betekent sociaal verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk tegenover het milieu”, aldus Marco Gobbetti, de algemeen directeur van de groep.