Bedrijf Gwyneth Paltrow betaalt hoge prijs voor leugens

Foto: pn

Goop, het lifestylemerk van Gwyneth Paltrow (foto), betaalt 145.000 dollar om een rechtszaak rond consumenten­bescherming te schikken. De aanleiding was het in de verf zetten van gezondheidsvoordelen van producten, zonder dat daar wetenschappelijk bewijs voor is.

Goop kwam sinds zijn lancering in 2008 meermaals onder vuur te liggen voor het verstrekken van gevaarlijke adviezen, zoals vaginale stoombaden of het drinken van rauwe geitenmelk. Om eenzelfde reden zette Condé Nast de samenwerking voor een printversie van het magazine al stop na twee nummers.

Daarnaast promoot en verkoopt het lifestylemerk van Oscarwinnares Gwyneth Paltrow ook geregeld producten voor een beter en gezonder leven. En die zijn al even controversieel. Zo was er een steen in de vorm van een ei dat vrouwen vaginaal moeten inbrengen om hun ‘seksuele energie te versterken’. Bij de verkooptekst schreef Goop dat zulke eieren helpen bij een hormoonhuishouding die uit balans is, maar ook menstruatiecycli kunnen reguleren en blaascontrole verhogen. Een etherische olie werd dan weer verkocht met de belofte dat het depressie kon voorkomen.

Geen wetenschappelijk bewijs

Omdat er geen enkele wetenschappelijke basis is voor die beweringen, hebben openbare aanklagers van enkele districten in Californië Paltrows bedrijf, werkzaam vanuit Santa Monica, ter verantwoording geroepen onder het consumentenrecht.

‘De gezondheid en het geld van onze inwoners mag nooit misbruikt worden door misleidende reclame. We zijn waakzaam om consumenten te beschermen tegen bedrijven die gezondheidsvoordelen beloven zonder dat dit ondersteund wordt door goed wetenschappelijk bewijs … of zelfs enig wetenschappelijk bewijs’, klinkt het.

Goop gaat niet akkoord met de beschuldigingen en meent dat het niets verkeerd heeft gedaan, maar stemde alsnog vrij snel in met een schikking. ‘Goop voorziet een forum waar ervaringen worden gedeeld’, stelt cfo Erica Moore tegenover Bloomberg. ‘De wet beschouwt zulke uitspraken soms als advertenties, die moeten voldoen aan een aantal wettelijke voorwaarden.’

Naast de schikking heeft Goop ook toegestemd in een terugbetaling aan wie de producten kocht, en om niet langer beweringen over hun doeltreffendheid te publiceren.

 

Lees ook: Gwyneth Paltrow gaat dan toch samenwerken met wetenschappers]

Door edm