Je kan dit artikel lezen omdat je bent aangemeld als abonnee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Lees gratis verder >

Hoe een visionaire ingenieur al in 1953 voorspelde dat er een ‘modal shift’ nodig was om Antwerpen leefbaar te houden

Hoe een visionaire ingenieur al in 1953 voorspelde dat er een ‘modal shift’ nodig was om Antwerpen leefbaar te houden

Fons De Ridder, de maker van de documentaire

Antwerpen -

De ‘modal shift’ is in Antwerpen actueler dan ooit. De Vlaamse regering besliste deze week nog tot 18 maatregelen die de verkeersleefbaarheid moeten verhogen, én die meer mensen op de fiets moeten krijgen. Al in 1953 brak een Antwerpse ingenieur een lans voor meer trams en minder auto’s in de binnenstad. “Het bewijs dat er decennialang te weinig gebeurd is”, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. “Nu pas begint de kentering te komen.”

“De tram is het massavervoermiddel bij uitstek, terwijl de bus het aanvullend vervoer verzekeren moet. Een snelle tram versnelt het algehele verkeer. Op voorwaarde dat hij op zijn plaats ligt.”

Tot die conclusie komt de Antwerpse ingenieur L. Van Cant in 1953, vijfenzestig jaar geleden dus, in zijn documentaire “Verkeersvraagstukken in Antwerpen”. De 28 minuten lange film, die alleen al omwille van de nostalgische beelden van de Antwerpse binnenstad de moeite is, ontleedt haarfijn waar het in die ...