Daarom tel je best geen calorieën als je wil afvallen

Bron © Women's Health

Foto: Shutterstock

Heel wat mensen die willen afslanken beginnen calorieën te tellen, maar volgens de Amerikaanse voedingsdeskundige Michelle May laat je dat beter achterwege als je echt gewicht wilt verliezen. En daar heeft ze naar eigen zeggen enkele goede redenen voor, die ze in het gezondheidsmagazine Women's Health uiteenzet.

Michelle May steekt het niet onder stoelen of banken dat ze al dat tellen van calorieën maar niets vindt en ook allerlei apps die ze voor je bijhouden, ziet ze liever verdwijnen. De auteur van 'Eat What You Love, Love What You Eat' is vooral gespecialiseerd in mindful eten en doet in Women's Health vijf redenen uit de doeken waarom je dat gegoochel met cijfertjes beter stopzet.

Zo is ze van mening dat het tellen van calorieën gelijk staat aan 'food shaming'. "Voedingsmiddelen krijgen beter niet het label van goed of slecht opgeplakt, want intrensiek zijn ze dat ook niet. Als je een voedingsgroep zoals koolhydraten schrapt, dan zul je het gevoel krijgen dat je van iets beroofd wordt. Uiteindelijk zul je er daardoor net naar beginnen hunkeren en er finaal aan toegeven en jezelf overeten."

May is ook geen fan van snacks die maar weinig calorieën bevatten, maar waar je er dagelijks dus wel veel van kunt eten. "In plaats van te focussen op het aantal calorieën die in de snack zitten, eet je beter enkel iets als je honger hebt, hoeveel calorieën er dan ook mogen inzitten." Beter één tussendoortje met meer calorieën dan een hele dag tussendoortjes die minder dan 100 calorieën bevatten, dat is volgens haar de sleutel. 

Schuldgevoel

Wie heel de tijd bezig is met tellen, vergeet ook te genieten van wat hij of zij aan het eten is. Je wordt er door afgeleid of wordt overvallen door schuldgevoel. Niet doen, zegt May. Bovendien luister je dan niet naar je lichaam. "Je lichaam zal het onmiddelijk aangeven als je te veel hebt gegeten. Je zult je oncomfortabel voelen en geen energie hebben. Je moet net naar die feedback luisteren om in de toekomst betere keuzes te maken."

Het is volgens de voedingsdeskundige ook belangrijk dat je in het achterhoofd houdt dat je niet elke dag evenveel calorieën nodig hebt. "Op sommige dagen ben je actiever. Soms doen er zich hormonale schommelingen voor die een invloed hebben op je trek. Sommige dagen overeet je jezelf en andere dagen zul je dan weer helemaal geen honger hebben." Je elke dag aan die bijvoorbeeld 1.200 calorieën houden, is volgens haar dan ook nutteloos. 

 

 

Door flb